De uitslag van de Ypres Rally voorspellen: dat is een beetje gokken hoeveel bochten Oliver Solberg verder raakt dan in Jyväskylä. En we weten waar de eerste apenpok verschijnt, maar waar de laatste uitbreekt is een ongekende. Vorig jaar hielden we de zeges binnenshuis met Thierry Neuville in het WRC en Pieter-Jan-Michiel Cracco in het BRC, maar voor Rally1 zal de Ypres Rally minder geheimen kennen en in Rally2 is de lijst in vergelijking met vorig jaar behoorlijk aangedikt. Je zou voor minder! Mogen aankomen in Ieper: om je te nestelen op een terras met een portie gemengd (liefst met rilette) en een frisse Guldenberg. Daar zegt Inuït, Zweed, Belg, noch Brit neen tegen.
Omdat iedereen de vedetten van het WRC kent, richten we ons op Rally2 (ongeacht WRC2 open, WRC2 Junior of BRC). Gewoon Rally2, of R5 in de volksmond!
De glazen bol staat al drie jaar stof te vergaren. Even zien wat een beetje WD40 en white spirit teweeg kunnen brengen.

Sandropov 2.0 brengt je our nuuumbber five, in the right hand corner: Chris – Big Lips – Ingram!

Oja, er zijn jaren geweest waarin we dachten: die gebronzeerde Brit horen we nooit meer terug. Laat staan dat hij ooit in de countdown kon komen. Maar ’t kan verkeren.

Ingram stond negen jaar geleden al aan de start van de Ypres Rally, toen als amper 19-jarige snaak. Hij keerde terug naar Britlandië met een bescheiden resultaatje, om het jaar erop zijn progressie te komen tonen en om dan nog eens een jaartje later voor een podiumstek te vechten in ERC3.

In de schoot van Opel keerde hij nog twee keer terug, een keertje om het speeltje van Marijan Griebel te zijn en een keer om een bijna gemaakte zege weg te geven na een crash.

In 2018 maakte Ingram de overstap naar een R5-wagen, in het ERC. De eindresultaten waren goed, maar de kloof met de allersnelsten gaapte! Het voelde aan alsof hij een stapje had gemist in zijn ontwikkeling. In 2019 werd hij zowaar uit het niets Europees kampioen, al moest hij wel de juniortitel laten aan de Tsjech Filip Mares, wat vooral aantoonde dat Ingram weerom uitblonk in regelmaat. Maar ondertussen wist hij wel de kloof de dichten met de mannen vooraan, wat resulteerde in een pak podia, en dus die titel.

Ingram dacht vertrokken te zijn, maar 2020 werd een soort van sabbatjaar, zonder steun en centen, op een ‘one shot’ in een Clio Rally5 na…

Maar zie daar: bij zijn terugkeer in 2021 bleek hij onherkenbaar. Chrissie waagde zijn kans in WRC3 en boekte daarbij een pak dichte ereplaatsen, waaronder een podium in de Acropolis. En in 2022 won hij zowaar in Portugal WRC2 Junior met een podiumstek in WRC2 erbovenop. Ook in Kroatië en Sardinië liet de oud-Europese kampioen zich zien, waar hij twee keer elfde algemeen eindigde, respectievelijk achter Nikolay Gryazin en vóór Stéphane Lefebvre, en op een zucht van Jari Huttunen en vóór het Finse godenkind Sami Pajari. Daar kun je mee thuiskomen!

Ingram komt in Ieper op zijn favoriet terrein, draait warm in Staden en kent de wegen tussen de hoppevelden en de militaire begraafplaatsen rondom de hallen van Talpe goed. Na de jongste dagen stoppen we met goede piloten oneer aan te doen! Ingram zal drie dagen lang opschuiven en dicht bij mijn toegeëigende plaats eindigen! ‘k Zet er een pond op!