Met de Rally van Haspengouw is de kop er af in het Belgisch Rallykampioenschap. Wat we te zien kregen, was pure reclame voor de rallysport in ons land. We kregen strijd tot het bittere einde op de eerste, tweede rij en zelfs derde rij. Geen enkele plaats in de top tien lag vast voor de laatste proef. Pure propaganda, en daar mochten we allemaal van genieten. Ter plaatse, maar ook thuis: via facebook, de livestreams en de uitzendingen in Sporza en de journaals van de VRT. Allemaal: dat waren er volgens de promotoren zelfs 3,2 miljoen!

Of hoe er dus naast de rallywegen ook propaganda werd gevoerd…

Maandag, daags na de uitstekende uitzendingen, stuurde het BRC een bericht uit dat niet minder dan 3,2 miljoen kijkers genoten hebben van rallysport op televisie. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
Dat zou willen zeggen dat de helft van Vlaanderen aan de beeldbuis gekluisterd zat om rally te zien, en hoewel de opkomst voor de afgelopen manche riant mag genoemd worden, amper 1 procent van die
3 200 000 ‘kijkers’ zal ter plaatse geweest zijn in die prachtige fruitstreek. Wekelijks kijken er 15 miljoen Vlamingen naar het nieuws (op VRT of VTM), maar hoeveel tonen er op een blinde kaart Kiev of weten dat Paul Van Tigchelt een minister is? Om maar te zeggen, kijken is niet gelijk aan zien.

Wat de promotoren uiteraard bedoelen, is dat ze een potentieel bereik hebben van 3,2 miljoen kijkers, verspreid over twee dagen en zes (nieuws)uitzendingen. Mede dankzij Tom Boonen, toch een zegen voor de sport. Dat is een uitstekende basis en slogan voor in een sponsormap, maar geen cijfer om de wijde wereld in te gooien, want het schept een verknipt beeld. Persberichten zijn in eerste instantie voor journalisten, die er mee aan de slag moeten. En dat is wat we nu even doen.

Een correcter cijfer ware ‘unieke’ kijkers, eventueel gekoppeld aan het aantal gekeken minuten. Want CIM-cijfers worden berekend van zodra iemand een aantal minuten vastkleeft aan één programma. En uiteraard zullen heel wat trouwe volgers van het nieuws, de nieuwsflashes dubbel hebben gezien.
Dat de lange uitzendingen rond Kuurne-Brussel-Kuurne hingen, zal zeker geholpen hebben. Als er voor de koers 880 000 kijkers waren en voor het basketbal 220 000 kijkers, betekent dat er wellicht 660 000 televisanten hebben weggezapt tijdens de reportage die geschoten werd tussen appels en peren. Dat geeft al een ander beeld. De waarheid zal uiteraard ergens in de midden liggen, maar we willen gewoon even duiden waarom sommige cijfers nogal suikerstroperig zijn voorgesteld.

Van een ‘Chantal’ zullen de cijfers meer accuraat zijn. Daar kijk je met het gezin naar, 40 minuten lang. Bij een nieuws- of sportuitzending ligt dat anders. Je bekijkt de hoofdpunten en steekt dan een wasje in of ruimt de tafel op. Bij een sportuitzending op zondag is dat ook zo. Je staat jouw relatie te onderhouden aan de afwas of laat aardappelen van bij de lokale boer door de mandoline glijden voor gratinpetatjes.

Dat klinkt nu allemaal een beetje negatief,

maar…

Rally zat wel degelijk in die journaals en een hele zondag in ‘primetime’! Dat was objectief te zien en vast te stellen!

En hoe dat komt? Wel, omdat de promotoren er zijn in geslaagd om een product te maken, een heel aantrekkelijk product. Dat was een weg van jaren! Er zijn stevige sponsors aangetrokken de voorbije jaren en wellicht zullen er straks nog bijkomen. Hopelijk meer dan dat er wegvallen. Er zullen later nog meer vruchten geplukt worden, want de kalender kromp ineen tot zeven rally’s waardoor alle tenoren wellicht een heel jaar lang de degens zullen kruisen. Het product en het merk zal dus nog sterker worden. Er hangt ook opnieuw liefde tussen de RACB en het BRC, wat leidt tot een aangenaam en duidelijk pakket, voor rijders en toeschouwers. Rallysport krijgt opnieuw een smoel en een eigen identiteit. Dat is niet gemakkelijk, onze sport moet het niet hebben van rivaliteit onder supporters, maar wel van puur spektakel en respect voor de kunde van de rijders.

Wat is spannende televisie? Ploeg A tegen ploeg B, de goede tegen de slechte, Batman tegen de Joker. Dat heb je veel minder in rallysport, dus je moet alles goed kunnen kaderen tot een eenduidig, behapbaar, simpel product.

En dat product is heel goed ‘verkocht’ aan de VRT. Iedere sport kan tijd kopen op de VRT en dat gebeurt ook. Met handbal, paardensport, veldlopen … nu en dan eens… Maar de promotoren van het BRC zijn er in geslaagd structureel in beeld te komen, gespreid over het jaar. Dat was wellicht kostelijk, maar dat is vooral het resultaat van uitstekend lobbywerk. En ze hebben gelijk: cijfers op facebook en RTBF Auvio zullen dat beeld en die cijfers zeker versterken en vooral bevestigen.

Maar communiceren dat er 3,2 miljoen mensen genoten van rallysport is zaligmakend. De waarheid wordt verengd. Laat de rijders maar propaganda voeren. Strijd verkoopt als een zoet broodje. Dat volstaat meer dan ruimschoots!