De uitslag van de Ypres Rally is zoals voorspellen wanneer de aarde opnieuw plat wordt of wanneer mijn jonge mezen het nest zullen verlaten. Niet te doen. Zelfs ronduit onmogelijk, of zelfs nooit. Maar onze glazen bol werkte in 2022 nog altijd wonderwel, en dus hebben we geen enkele reden om die opnieuw op te blinken met een bidon bleekwater en een wreef van ons fluweel. Vorig jaar richtten we ons reeds op Rally2, dit keer kunnen we ons richten op een algemene overwinning. Lefebvre kreeg het vorig jaar na een fikse ‘koorde’ nog warm voor de ‘groene’ tafel en een top vijf zonder Belg was zowat ongezien… Maar in 2023 laat het WRC ons links liggen. De favorieten echter, luisteren nog altijd naar dezelfde naam.
Sandropov leidt je naar de nummer 1: Chris Ingram

Uiteraard nemen we een grote gok en had de post van gisteren, vandaag beter gepast, maar Fourmaux en Lefebvre combineren was van moetens, en hoe origineel en uniek waren we dan? Bovendien wilden we nog eens echt, als vanouds, één naam naar voor schuiven. Misschien dom naïef, maar wie geld wil rapen, zet maar beter centen op de Brit.

Ingram loop al bijna tien jaar in onze radar, en dat is best straf want de opgespoten giraf is amper 28 jaar. Hij stond in 2013 al aan de start van de Ypres Rally. Hij reed enkele edities in een Renault Twingo R2, maar in de resultaten viel hij pas op vanaf 2015 toen hij met de Peugeot aan de start kwam. Podiumrijp viel hij uit, maar in 2016 pakte hij in de Opel Adam wel de ‘grand slam’ en in 2017 leek hij dat over te doen, tot hij van de baan ging. En dan zagen we hem even niet meer.

Daarna, als Europees juniorkampioen en in de U27, probeerde hij zich een baan naar boven te werken. Dat resulteerde in een Europese titel in 2019 (waar hij vreemd genoeg de juniortitel moest laten aan Filip Mares. Die mag verdorie ook eens afkomen).

Daarna was het gedaan. 2020 werd zowat een sabbatjaar, 2021 het jaar van Lazarus. De Brit eindigde vierde in WRC2 met onder meer twee podia. Vorig jaar eindigde hij zevende, en derde in WRC2 Junior, een klasse die ondertussen werd afgeschaft.

Om onszelf een goede referentie te geven, pikken we mid-2022 op, in Ieper. Ingram opende op Vleteren met de snelste tijd, maar hij viel kort later terug na enkele fouten. De Brit stapelde daarna sterke chrono’s op terwijl hij niets te verliezen had en Stéphane Lefebvre en Andreas Mikkelsen bikkelden voor elke seconde. Ingram keek niet naar het Frans-Noors duel, maar smeet zich er gewoon tussen. Een beetje meer regelmaat en dan is winst in Ieper niet eens zo zot bedacht. Ingram houdt van Ieper, en wij van hem.

Ingram past in het rijtje van de eerdergenoemde Franse mannen die een sisyphusarbeid verrichten om op het hoogste niveau te kunnen meedingen. Binnen twee weken is hij er 29. Dat is gewoon te oud voor een carrière. Was hij een Ier dan hadden we misschien een rechtmatige opvolger voor Craig Breen, maar nu?
Jackpot in Ieper en een goed najaar. Misschien kan dat eens zorgen voor een zorgeloos 2024 waar hij zijn potentieel kan tonen in de schoot van een merk. Straks falen en Ingram wacht een carrière van aanmodderen en proberen. Vagevuur! Sleutelen aan Citroëns in Béthune, of aan Toyota’s in Cul-des-Sarts, of erwten vervoeren bij Darta.

Zoals ik gisteren opperde: winst van Lefebvre? Zou dat geen ‘kleine’ winnaar zijn? En mocht Ingram winnen? Zouden we dan spreken van een zwakke editie?
Neen, begot neen! Hoe sterk Ypres 2023 is, zal de komende jaren blijken, als Lefebvre een nieuwe PSA-wagen naar de top brengt in het WRC, en als Fourmaux straks alsnog een WRC-rally of drie op zijn naam schrijft, of als Ingram een betaalde stek vindt en dan nog drie keer WRC2-kampioen wordt. De rekening van het post-WRC-era in Ieper, willen we gerust op de lange baan schuiven en de komende jaren maken.

Hoe het podium er ook ziet, weinig Belgisch wordt het zeer zeker, en dat op zich is al nieuws waard.

We kunnen enkel hopen dat er veel publiek komt, en dat ze geen 72 uren gaan zagen over de jongste twee jaren. Williams, Belgisch kruim, Fourmaux, Lefebvre en Europees kampioen Chris Ingram… We hebben het ooit met veel minder moeten doen! Wat lopen we eigenlijk te janken en sarren? Ga vrijdag een worstje eten bij de pompiers van Mesen en drinkt ietske van de Koninklijke Fanfare waar de zon altijd schijnt.

Wat we missen? Een Heuvelland van 38 km. Als we ons binnen tien jaar de winnaar van editie 2023 niet meer heugen, dan wel een Heuvelland van 38km!

Safe! Proper! Zo nuchter als mogelijk tot zaterdag 21 uur! En dan komt alles goed.
Liefs!
S.