De uitslag van de Ypres Rally is zoals voorspellen wanneer Thibault Courtois opnieuw Rode Duivel wordt of wanneer persagentschap Belga me zal bellen om terug een full-time job op te nemen! Niet te doen. Zelfs ronduit onmogelijk, of zelfs nooit. Maar onze glazen bol werkte in 2022 nog altijd wonderwel, en dus hebben we geen enkele reden om die opnieuw op te blinken met een gorgeltje ochtendauw en een wreef van ons theedoekje. Vorig jaar richtten we ons reeds op Rally2, dit keer kunnen we ons richten op een algemene overwinning. Lefebvre kreeg het vorig jaar na een fikse ‘koorde’ nog warm voor de ‘groene’ tafel en een top vijf zonder Belg was zowat ongezien… Maar in 2023 laat het WRC ons links liggen. De favorieten echter, luisteren nog altijd naar dezelfde naam.
Sandropov leidt je naar de nummer 2: een Nordist.

Een betere combinatie konden we niet vinden. Stéphane Lefebvre en Adrien Fourmaux, twee Nordisten. De ene gevormd uit klei, de andere gevormd in medische kennis. Twee gevallen engelen. De ene zat in een gebakken zetel bij Citroën, maar voldeed nooit aan de verwachtingen. De andere zit zich in een onnodige gratie te werken. Onnodig, tenzij er nog een merk komt aandraven of M-Sport alsnog meer wagens gaat inzetten, …

Jullie denken al… Meent hij dat nu? Zijn nummer één? Ooooh godver ja!

Laat ons bij de eerste beginnen.

Stéphane Lefebvre lijkt steeds meer op François Duval. De Nordist wil flitsen en verbazen, maar hoeft daarvoor geen ellenlange voorbereiding of een engagement. Dat Belgische Kampioenschap in 2022. Dat was een mooie opdracht, in harmonie met DG Sport. Beetje verkennen en het klusje klaren, met overmacht. Ik ken de werkethiek niet van Lefebvre, maar ik kan me inbeelden dat het idee van de beste te zijn in zijn hoofd, genoeg is. ‘Fever’ is Duval en zij zijn Frank Vandenbroucke. ‘Het idee van de beste te zijn, is genoeg!’ Lefebvre gaat wel ten onder in een goede generatie waar ook onder meer Eric Camilli in zat, en waar binnenkort ook Nicolas Ciamin en de frères Franseschi’s in zullen komen te zitten. En wat rest dan? Pierre-Louis Loubet? Veel eieren in een schaal, en dan nog een Corsicaan…. Zelfs Sandropov ziet het voorlopig niet.

Uiteraard start Lefebvre straks als favoriet. Hij is Belgisch kampioen en de jongste WRC2-winnaar van Ieper. De Béthunois dacht het te halen op punten, om terug gebeiteld te zitten, maar een souvereine titel in België is verre van genoeg om terug in het zicht te lopen van het ERC/WRC. Lefebvre is gedegradeerd tot gastrijder. Nogmaals. Lefebvre liep in de val van een competitie die zich de beste in Europa noemt, terwijl we dat echt echt écht niet zijn.

En dat verdient hij niet. Lefebvre is top, maar dan mag hij het eens gaan tonen, verder dan Landen en Huy. Laat ‘m maar eens kampioen van Tsjechië of Letland worden? Zal niet lukken!
Zomaar zonder voorbereiding Ieper gaan winnen. Ja, het mag. En dat mag opleveren! Maar wie raapt ‘m straks op? Nog één keer? Niemand toch niet? Was Lefebvre vorig jaar nog een grote winnaar, zou hij dan dit jaar geen kleine winnaar worden?

Maar Adrien Fourmaux daarentegen. Een halve generatie jonger en uit dezelfde gouw, maar wel opnieuw op het rechte pad. Fourmaux komt straks als leider in het BRC (niet ons BRC, maar het Britse kampioenschap) aan de start. Fourmaux zit in vorm en ook al kende hij in Ieper nog geen succes, de Nordist zit in hoogvorm. Zijn teambaas bij M-Sport vroeg tijden, en daar zorgt hij al het hele jaar voor. Na de evoluties op de Fiesta is hij meer dan mee in het WRC en leidt hij in het BRC. En Fourmaux zal nu wel vat hebben op ons parcours.

Topman Richard Millener en guru Malcolm Wilson zijn fan, net zoals wij dat zijn, sinds dat hij de Franse juniors op een hoopje reed in Le Touquet 2018. Millener en Wilson liggen niet meer wakker van resultaten van Fourmaux, maar willen vooral hun product, de Fiesta Rally2, zien scoren. En dat doet Fourmaux. Hij etalleert hun machine, terwijl de Fiesta vaak als kneus wordt gezien in het landschap van Rall2y.

In Groot-Brittaninië kent hij zijn gelijke niet. In Sardinië troefde hij alle evoluties van Skoda en Citroën af. Fourmaux ging jammer genoeg van de baan op de slotproef van Sardinië, als autoritaire leider in WRC2, maar bij M-Sport hadden ze al genoeg gezien. Ze hadden hun promospot al lang klaar. De Fiesta is opnieuw een winnaar, mits de juiste persoon aan het stuur. De leider, met een Fiesta, met een wiel af, 10 minuten in beeld… Mooier kon het niet zijn. Dat was meer dan een overwinning waard.

De crash van Fourmaux in Sardinië lijkt op dat vlak bijna georchestreerd. ‘Niets stopt ons, tenzij we onszelfs uitschakelen’, dachten ze in het Britse Cockermouth.

Fourmaux lijkt meer klaar dan Lefebvre… Maar zijn ze beide klaar genoeg voor onze nummer één?