De uitslag van de Ypres Rally voorspellen: dat is een beetje gokken waar Knokke de grens legt voor het blotebastengebied. En we weten waar de eerste apenpok verschijnt, maar waar de laatste uitbreekt is een ongekende. Vorig jaar hielden we de zeges binnenshuis met Thierry Neuville in het WRC en Pieter-Jan-Michiel Cracco in het BRC, maar voor Rally1 zal de Ypres Rally minder geheimen kennen en in Rally2 is de lijst in vergelijking met vorig jaar behoorlijk aangedikt. Je zou voor minder! Mogen aankomen in Ieper: om je te nestelen op een terras met een portie mossel-friet en een frisse Plukker Tripel. Daar zegt Fransman, Zweed, Belg, noch Boliviaan neen tegen.
Omdat iedereen de vedetten van het WRC kent, richten we ons op Rally2 (ongeacht WRC2 open, WRC2 Junior of BRC). Gewoon Rally2, of R5 in de volksmond!
De glazen bol staat al drie jaar stof te vergaren. Even zien wat een beetje muilspeek en Glassex teweeg kunnen brengen.

Sandropov 2.0 brengt je nuestro número seis: Marco Bulacia!

Verguisd en uitgespuwd zal ik worden na mijn onderschattingen van de voorbije dagen. Maar wacht. Geef me drie minuten leestijd en een portie begrip, en ik leg alles uit.
Kan en zal Davy Vanneste voor een Boliviaan eindigen? Misschien wel. Maar we wilden deze jonge Zuid-Amerikaan nog even in de wachtrij zetten in onze Countdown. En zekerheden zijn er nooit! Bloemen aan de meet.

Bron foto: Tom Buyse | Rallyimage.be

Marco Bulacia is nog altijd nog maar 21 jaar, maar bezit wel al een half decennium ervaring in het WRC. Hij begon aan zijn carrière in 2015: eerst met een Polaris (is dat een auto?), later met een Toyota Corolla, maar zocht al snel ander terrein op en maakte in 2018 reeds kennis met het wereldkampioenschap. Hij maakte daarin progressie met een zowat exponentiële curve, waarin hij op ruw terrein al snel enkele keren een podiumstek versierde op het hoogste RC2-niveau: toendertijd simpelweg WRC2 genaamd.

Op enkele losse (Italiaanse tripjes) na, maakte de Boliviaan, gepokt en gemazeld op gebokt en gerotst terrein, kennis met lopend, zacht asfalt. En al snel boekte hij in 2021 een asfaltpodium in WRC2, namelijk in Kroatië, na enkele meer dan bevredigende eerdere resultaten in de Monte-Carlo (2021) en Monza (2020). Bulacia toonde zich dus reeds snel op elke ondergrond en lijkt bijlange niet bevreesd voor gebroken asfalt. Dit jaar ontbreken de eindresultaten een beetje, maar de prestaties waren er wel, met goede tijden op elk terrein waaronder enkele messcherpe chrono’s in de Monte-Carlo, waarmee hij stilaan aansloot bij de (asfalt)top! Voor zijn opgave stond hij voor Chris Ingram, Erik Cais, Grégoire Munster en stond hij net achter Yohan Rossel.

Bulacia es muy caliente, en de grote hoop in Zuid-Amerika om zich te mengen in een grotendeels Europees onderonsje. Ook wij geloven dat er iets zit in de Boliviaan. Waarom niet evenveel als in een Oliver Solberg, of Adrien Fourmaux en wellicht veel meer dan in een Gus Greensmith? Als Bulacia straks aan Sandropov zijn verwachtingen, dan belt die monchichi bij Hyundai of die John Cleese bij M-Sport binnenkort best eens naar een telefoonnummer met het prefix +591!

We verwachten Bulacia aan de finish. Er staat een kop op de nog frêle schouders. We verwachten goede chrono’s en hij mag en kan verrassen! Bulacia mag mijn ”k heb het toch gezegd’ zijn!

Foto: Tom Buyse | Rallyimage.be