Tags

,

De uitslag van de Ypres Rally voorspellen: dat is gokken op het aantal coronagolven we nog gaan moeten ondergaan. En we weten waar de eerste apenpok verschijnt, maar waar de laatste uitbreekt is een ongekende. Vorig jaar hielden we de zeges binnenshuis met Thierry Neuville en Pieter-Jan-Michiel Cracco, maar voor Rally1 zal de Ypres Rally minder geheimen kennen en in Rally2 is de lijst in vergelijking met vorig jaar behoorlijk aangedikt. Je zou voor minder! Mogen aankomen in Ieper: om je te nestelen op een terras met een portie bouchots en een Papegaai Daar zegt Fransman, Boliviaan, Est, noch Noor neen tegen.
Omdat iedereen de vedetten van het WRC kent, richten we ons op Rally2 (ongeacht WRC2 open, WRC2 Junior of BRC). Gewoon Rally2, of R5 in de volksmond!
De glazen bol staat al drie jaar stof te vergaren. Even zien wat een beetje Sun- en Marseillezeep kunnen doen.

Sandropov 2.0 brengt je naar nummer to (in Noor(w)egen vergeten ze blijkbaar de ‘w’ in two): Andreas Mikkelsen

Op basis van wat we zondag hebben gezien, kan dit weer een onderschatting zijn, maar Staden is de Ypres Rally niet en het is inmiddels al tien jaar geleden dat de Noor het schoonste marktplein van België heeft gezien. Er speelt dus meer mee dan een blitzkrieg in Staden.

Er is ontzettend veel gebeurd sinds die onwaarschijnlijke vijfde stek op Hankooks in 2010 en die dubbele opgave in 2011 en 2012. Een hele carrière zeg maar. Geheel terecht vond de boezemvriend van Thierry Neuville onderdak in een WRC-team na zijn titel in het IRC in 2012, een titel die eigenlijk naar onze Belg had moeten gaan. De Noor bewees zijn klasse en kunde in 2013, 2014, 2015 en 2016 bij Volkswagen, maar meespelen om de knikkers lukte nooit. Met ene Sébastien Ogier in de rangen, was dat niet al te verwonderlijk. Toch boekte hij drie WRC-zeges, een lijstje dat hij opende in Catalonië waar hij maximaal profiteerde van een foutje van Ogier. De lijst werd het jaar erop in 2016 aangedikt met overwinningen in Polen en Australië. De Noor bezorgde VW ook drie jaar op rij de derde plaats in het wereldkampioenschap, waarmee hij meer dan zijn aandeel had in de merkentitels.

Andreas Mikkelsen

Maar toen VW de stekker uit het programma trok, was er nergens geen plaats meer voor de Noor. Hij werd wel nog eerst opgevist door Citroën en later door Hyundai waar hij, ondanks prima resultaten in 2019 nooit kon wedijveren met Neuville. De Noor kreeg er ook wel een tweederangspositie na een minder 2018.

En dus moest Mikkelsen ook na dat avontuurtje opnieuw op zoek naar een andere werkgever, midden het coronajaar 2020. Hij vond zijn heil in de Skoda Fabia R5, waarmee hij de ERC-rally in Hongarije won, maar daar bleef het dan ook bij.

In 2021 deed de Noor wat moest: Europees kampioen worden en de titel pakken in WRC2, en dat op enkele weken tijd. Maar noch Toyota, noch Hyundai, en noch Ford, maakte aanstalten om de Noor het hof te maken. M-Sport had er nochtans wel bij gevaren. ‘Dan maar opnieuw proberen met een nieuwe WRC2-campagne’, moet de Noor gedacht hebben. Hij had zich inmiddels neergelegd bij dat statuut en vond het plezier van koersen terug.

Andreas Mikkelsen start als leider in WRC2 en had hier zelfs niet moeten deelnemen, maar met twee opgaves op het conto, in Sardinië en Portugal, was het nodig om te starten in Ieper, wou hij niet voor verrassingen komen te staan later dit jaar. Niet dat hij zich meteen zorgen moe(s)t maken want Kajetan Kajetanowicz en Emil Lindholm, de nummers twee en drie, zijn er toch niet bij.

Gezien die situatie zien we Mikkelsen niet meteen gaan voor de overwinning en eerder de kat uit het Belfort kijken. Een opgave zou plots wat druk op de ketel kunnen zetten en met een podium heeft hij genoeg om de eerste achtervolgers een tik te geven. Bovendien is het, zoals gezegd, al een decennium geleden dat hij nog eens reed in Ieper. Van die terreinkennis zal niet meer te veel overblijven, en met die twee opgaves uit zijn jongste drie deelnames, zal hij ook wel beseffen dat een ongevalletje of een lekke band, snel gebeurd is. Dan beter wat zekerheid inlassen.