De uitslag van de Ypres Rally voorspellen is altijd een dubbeltje op zijn kant. De Amerikaanse presidentsverkiezingen of het Brits referendum hebben er geen lap aan, zeker nu Mr. Ypres verstek geeft. Er zijn geen zekerheden meer.

Dit jaar wordt het nog een pak moeilijker, nu de Ypres Rally het ERC bedankte voor bewezen diensten en afdankte. In ruil krijgen we straks het kruim van het Britse rallykampioenschap te zien. En Britten in de Westhoek, die hebben in het verleden een pak gewonnen. Wie weet kunnen ze de Belgische frontlinies ondertunnelen en een bommetje leggen onder het eindklassement.

Omwille van de moeilijkheidsgraad door die vele, vaak onbekende, Britten (en andere exoten) pakken we deze Countdown iets anders aan, omdat we ons niet willen beperken tot het vaste kransje protagonisten en jullie een inkijkje willen geven in die Britse delegatie. Geen aftelrijmpje dus, maar een sterrenstelsel, zoals we vroeger deden voor klasse R2.

★★★★★: Kevin Abbring, Vincent Verschueren, Kris Princen, Bryan Bouffier en Thierry Neuville

DSC_2968

Openen doen we met de hoofdrolspelers van ons eigenste BRC, het Belgian Rally Championship. Kevin Abbring, Vincent Verschueren en Kris Princen duwen elkaar al een heel jaar naar een heel hoog niveau. Dat levert al het hele jaar fantastische wedstrijden op waarbij de teller van Kris Princen tot op heden op twee overwinningen staat, die van Verschueren en Abbring blijft voorlopig steken op één, maar beide heren mogen hopen op een verdubbeling, al zat dat uiteraard niet simpel zijn.

Vincent Verschueren zakt als leider in het BK af naar Ieper. Zijn riante voorsprong in het kampioenschap werd wel fors teruggedrongen toen een geniepige steen Verschueren tot opgave dwong in Bocholt. De Oost-Vlaming had in Bocholt genoegen kunnen nemen met de punten van de tweede plaats maar deed dat niet, waardoor we denken dat hij ook in Ieper met het mes tussen de tanden zal starten. Verschueren reed vorig jaar al een dijk van een wedstrijd op vrijdag. Op zaterdag raakte hij bedwelmd door gassen in de wagen, waardoor hij een zekere podiumpositie nog uit zijn vingers zag glijden. Dit jaar heeft Verschueren nog een extra stapje voorwaarts gezet. Nu is hij helemaal mee met de toppers en Verschueren is inmiddels kind aan huis in de Westhoek, daar waar zijn team Godrive gehuisvest is.

Princen heeft een beetje een haat-liefde verhouding met Ieper de jongste jaren. Vorig jaar kon het tempo aan, maar verdapperen lukte niet meer. Hij eindigde toch tweede. Het jaar voordien moest Princen opgeven door ziekte, terwijl hij in een ontzettend gunstige positie zat. Als onze teller klopt begint Princen straks aan zijn twintigste deelname, waarmee hij een echte ancien wordt. Ongeveer de helft daarvan eindigden vroegtijdig, maar de Limburger wist wel al eens te winnen, in 2005, en dat kunnen er niet veel zeggen van het huidige deelnemersveld.

Kevin Abbring lijkt op papier de snelste van de drie, maar ook de meest onberekenbare. Dat bewees hij dit jaar ook al met een schuiver in de Haspengouw en een crash in Spa. De titel lijkt verloren, terwijl dat het enige was dat Peugeot ambieerde. Abbring moet dus winnen om zijn seizoen kleur te geven. De enige manier waarop dat zal lukken is door het hoofd koel te houden en niet altijd en overal de snelste te willen zijn.

Ook Bouffier mag stilaan tot de anciens gerekend worden en komt komend weekend aan de start van een Skoda Fabia R5, waardoor hij met een gerust gemoed kan rondrijden, want geef toe, vorig jaar was het gewoon wachten tot die DS3 R5 brak, wat uiteindelijk ook gebeurde toen Loix de jacht helemaal opende op deze “petit prince”. De voormalig Franse en Poolse kampioen kan putten uit een berg ervaring en eindigde al twee keer tweede (dat had eigenlijk drie keer, of zelfs vier keer, moeten zijn), telkens achter Freddy Loix, die er niet bij is.

DSC_0472

Voor onze laatste man zouden we eigenlijk zes sterren moet geven. Normaal moeten we Thierry Neuville bestempelen als “hors categorie” maar we hebben toch enkele kleine vraagtekens over de wagen. De jongste maanden is die internationaal gezien wel overal vrij betrouwbaar en competitief gebleken. Laat het ons kort stellen: als Neuville geen pech kent dan wint ie.

Het is al een tijdje geleden dat we de Oostkantonner nog zagen in competitie in Ieper. Sinds zijn laatste passage won hij vier WRC-rally’s en kroonde zichzelf tweemaal tot vice-kampioen. Dat moet je een overstap naar een R5-wagen tot gemakkelijk kunnen verteren? Echt veel geluk bracht Ieper nog niet, al was het wel hier dat hij zich met een derde plaats voor het eerst toonde aan de wereld, toen hij nog wat babyvet had hangen rond de heupen. Dat was in 2010. Dat lijkt al zo lang geleden. Freddy Loix was toen amper halfweg zijn zegereeks…

Neuville als winnaar in Ieper, in de fleur van zijn leven, dat zou verdomd mooi ogen op het palmares. Is er een mooiere opvolger denkbaar voor Freddy Loix?