Tags

, , ,

Peilingen zitten er vaak naast. En de uitslag van de Ypres Rally voorspellen, is zoals waarzeggen wanneer we Bart De Wever premier wordt. Het is zoals voorspellen hoeveel Oekraïners er moeten sterven om vrede te krijgen in Oost-Europa of hoeveel pluviometers we gaan vullen tegen eind deze week. De Ypres Rally gelijkt dit jaar als een volledig ontpluimde pauw, maar een pauw zonder veren blijft een pauw! Fier en trots. Adrien Fourmaux zal dit jaar niemand degraderen, dus wie o wie wordt de roemrijke winnaar van een bos pluimen. Gewikt en gewogen: Ypres Countdown 2024!

Jullie hebben nu al door dat ik iets minder tijd heb dan andere jaren, maar in die vrije schrijfminuutjes zit evenveel liefde voor jullie, als alle andere jaren! Maar we moeten er iets rapper doorfietsen dan anders. Das ook niet erg, want jullie zijn al vertrouwd met alle resterende namen. Dat krijg je nu eenmaal zonder witte raven, Britse rakkers of kornuiten uit het WRC.

#7: Bernd Casier

Als Bernd Casier zevende kan worden, wordt dat zijn beste prestatie sinds 2017, weliswaar met de kleine kanttekening dat daar twee WRC-edities tussen zitten, waarvan hij er eentje besloot in het decor. In 2017 eindigde hij vierde.
Om maar te zeggen: Casier is zeker een outsider voor de top vijf, maar er is zeker enige zin voor realisme nodig. Zelfs in de gloriejaren slaagde hij er niet om ooit eens op het podium te eindigen en het aantal opgaves is niet meer op een hand te tellen. Hij heeft dus niet de beste relatie met de Ypres Rally.
En toch: de oud-fabriekspiloot van Fiat – waar is de tijd? – kwam afgelopen weekend aan de start met een nieuwe Skoda van PTR en de hemel klaarde precies open. Casier zat in een goed ritme en was onder de indruk van de Skoda, een montuur die hem misschien iets beter ligt dan de Fiesta.
Zou Casier hem nog eens recht zetten, of gaat hij louter voor het plezier? We hopen op het eerste. Veel zal afhangen van de ingesteldheid. Casier mag ons nog eens verrassen.

#6: Davy Vanneste en Vincent Verschueren

Ik val nu al in herhaling dat we Vanneste ieder jaar onderschatten. De West-Vlaming komt dit jaar met een Hyundai i20 aan de start. Hij kon die al flink aan de tand voelen tijdens de Monteberg en de Rally van Wervik afgelopen weekend. Davy is klaar! Hij begon ijzersterk aan de generale repetitie afgelopen zaterdag en nam meteen de kop, maar moest doorheen de dag zijn meerdere erkennen in een kwieke Hollander. Vorig jaar eindigde hij zesde, dus een dichte ereplaats is zeker mogelijk. We dichten hem diezelfde stek dus toe. Vanneste begon wat aarzelend in 2023 nadat hij 2022 iets te voortvarend uit de startblokken schoot. Hij mag zeker vertrouwen putten uit zijn prestatie van afgelopen zaterdag.

Met Vincent Verschueren geldt een beetje het omgekeerde. Stilaan zijn we hem aan het overschatten, en dat is jammer, want we denken nog altijd heel graag terug aan die gouden periode waarin hij met bravoure de Belgische titel claimde. Maar dat lijkt al zo lang geleden.
Na die titel wilde het om één of andere reden niet meer lukken. De stukjes vielen niet meer samen, ook al kon de Oost-Vlaming wel verzachtende omstandigheden inroepen. Zo was die Skoda van vorig jaar één van de oudste van het pak en geen machine om de strijd mee aan te binden. Maar ook met de Citroën pakt de mayonaise nog niet, al hadden we dat wel verwacht aan het begin van het seizoen. Toch gunnen we Verschueren het voordeel van de twijfel en zetten we hem op een nette zesde stek. Dat zou bijlange niet slecht zijn, behalve als hij zesde wordt op pakweg drie minuten… Zien we de ouwe Skurrie ooit nog meestrijden voor het allerhoogste? De Ypres Rally is alleszins een uitgelezen kans om dat te tonen. Heel graag!

#5: Jos Verstappen

We respecteren even de logica die we hebben gezien in Wervik. Zonder fouten zal Jos Verstappen de maat nemen van Davy Vanneste, daar zijn we stilaan van overtuigd. Als Verstappen de maat kan nemen van pakweg Cédric Cherain in de East Belgian Rally, dan zal hij ook wel Vanneste en Verschueren en alle andere genoemde namen kloppen.
Na de EBR durfde ik te zeggen dat Verstappen eigenlijk het Belgische kampioenschap een beetje belachelijk maakte. Het deed me twijfelen aan de kwaliteit in ons land, maar de Nederlander is ook een zegen voor ons kampioenschap en hij toonde ook op andere fronten dat hij snel is. Verstappen is gewoon een rasechte rallypiloot die dertig-veertig jaar geleden de verkeerde keuze maakte door te kiezen voor een carrière in de F1.
Echter, vorig jaar liep het toch niet van een leien dakje in Ieper. Papa Jos had moeite met die vreemde kronkels in de Westhoek en dat specifieke profiel, en het weer zal zeker ook een rol spelen. Als het nat en zompig wordt, zal Verstappen niet kunnen teren op zijn ervaring van vorig jaar, want dan krijgt deze rally een ander gezicht. Maar een top vijf? Ja toch?

#4 Cédric Cherain en Maxime Potty

We nemen toch wel een stevige gok hiermee, want we stellen toch het kruim van de Belgen voor. Cédric Cherain en Maxime Potty, de vice-kampioen en dé kampioen van België. Maar het ene jaar is het andere niet.

Maxime Potty kende geen al te beste tweede seizoenshelft. Na zijn weergaloze Ypres Rally vorig jaar was het allemaal een beetje minder, maar Potty kroonde zich wel oververdiend tot kampioen. In 2024 staat de teller nog altijd op nul overwinningen. De regerende kampioen bleef bijna nog geen enkele keren foutloos. Het is alsof hij forceert en een stap in zijn progressie wil overslaan. Hij moet even bezinnen en vooral punten pakken. Als deze rally verloopt, zoals ze altijd verloopt, zal hij zijn sowieso heel dicht bij het podium komen, maar als hij rijdt zoals hij die knotsgekke Power Stage vorig jaar reed, dan zal het ook niet lukken en loert een lekke band of (veel) erger zeker achter het hoekje.

Hetzelfde moet gezegd van Cédric Cherain. De foutenlast ligt te hoog in 2024 en hij knoopt aan met een vervaarlijke periode waarin Cherain flitsen al te veel afwisselde met dieptepunten. De inmiddels 40-jarige Waal leek de jongste jaren het etiket van wispelturige piloot van zich af te gooien, maar na zijn vliegende start in Haspengouw blijft daar nog weinig van over. Ook hij moet punten pakken. Echter, als Cherain het kampioenschap heeft opgegeven, kan hij bevrijd rondrijden. En als Cherain bevrijd is, dan is de vice-kampioen vaak écht ontketend, en ontzettend gevaarlijk.

Zoals gezegd: we nemen een gok, maar tot nu toe zijn we redelijk braaf geweest, en is het hoog tijd om wat discussie los te weken. Ik zal zaterdagavond met plezier mijn ongelijk toegeven.