Tags

, ,

Voorspellen wie in Ieper de bloemen mee naar huis neemt, blijft een opgave. Wie had verwacht dat die 2C-Peugeot van Freddy Loix geen schijn van een kans had tegen de Skoda? En wie had gedacht dat we met Juho Hänninen nog eens een Fin op het palmares zouden bijschrijven? Nee, ook mijn glazen bol bleek vorig jaar te wazig. Echter, ook dit jaar kunnen jullie hier terecht voor een stevig kransje kandidaten op een top-10 plaats. Niet zeggen tegen je vrienden dat Sandropov opnieuw begonnen is aan zijn aftelrijmpje, of ze gaan meteen weten waar je al die accurate info over het nummer één vandaan haalde. Ik schenk u, het podium.

Ja, het is al de tweede keer dat ik vals speel in mijn jaarlijkse vooruitblik. Maar wat kon ik anders doen? Vraag aan de rallyfans wie op het podium zal eindigen en 95 procent zal zeggen: Freddy Loix, Bryan Bouffier en Craig Breen. Had ik mooi het rijtje afgelopen, dan was mijn aftelrijmpje al sinds maandag doodsaai, en kon ik Germain Bonnefis en Andreas Aigner niet voorstellen, mijn nummer 10 en 9. Bovendien gaan er wel een pak uitvallers zijn en gaan die mannen echt terecht komen in de top tien! Eentje is er alvast uit: François Delecour, en we moeten nog naar de kwalificatieproef…

Maar goed. We gaan naar het podium:

DSC_1032Craig Breen: die snaak moest hier vorig jaar al zijn, maar toen zat de Ier nog in volle rouwperiode na het verlies van zijn co-rijder Gareth Roberts. Vorig jaar zette ik Breen op plaats acht maar er is veel veranderd sindsdien. Breen groeide de jongste maanden enorm. Dat mochten we aan de lijve ondervinden in de Var, waar hij echt indruk maakte. In 2013 is hij de enige man die het Jan Kopecky enigszins moeilijk kan maken in het ERC. En in Corsica was hij iets te onstuimig terwijl hij eigenlijk de zege voor het grijpen had. Breen was absoluut de snelste man van het pak daar. Het wordt tijd dat Breen eens begint te oogsten, en waarom dit weekend niet? Bovendien: Ook Breen is een wereldkampioen.

DSC_1890Bryan Bouffier: onze kleine Napoleon, ex-kampioen van Frankrijk en meervoudig kampioen in Polen, eindigde hier al eens tweede. De afstand met Freddy Loix was toen best wel groot, maar hij zal er nu wel dichter bij zijn. Hij heeft meer ervaring dan een paar jaar geleden, hij heeft met Lara Vanneste een co-rijder die perfect weet hoe je Ieper moet overleven. Bovendien verkeert Bouffier ook in topvorm, iets wat hij bewees door de Tour de Corse op zijn naam te schrijven vorig maand. En hij heeft nog een groot voordeel. En met dat voordeel zijn we aanbelang bij onze laatste man:

DSC_0704Freddy Loix: de inmiddels 42-jarige Loix is de absolute topfavoriet. Daar is iedereen het over eens. Hij won er al zeven keer en staat met een fabriekswagen aan de start. Echter: voor de Limburger moet het toch terug aanpassen zijn aan die Skoda. En, het is al twee jaar geleden dat hij nog eens streed op Europees niveau. En, ook al reed hij dit jaar al 4 rally’s, echt goed in het ritme zit hij niet. De eerste vier BK-manches won hij vanuit zijn luie zetel, waardoor hij eigenlijk dit jaar nog niet tegen de limiet moest rijden. Nochtans is dat essentieel. Breen en Bouffier zouden dat wel eens kunnen uitbuiten. Loix zal wakker moeten zijn! Ja, Loix blijft topfavoriet, maar het zou me niet verbazen als zijn achtste zege een fel bevochten zege zal zijn. Ik denk dat Freddy heel blij mag zijn dat noch Kris Meeke, noch Thierry Neuville, noch Jan Kopecky en noch Juho Hanninen aan de start verschijnen. Btw: Valt het op dat Freddy hier een van de weinige niet-kampioenen is die hier in mijn lijst staat?

Voila: hiermee hebben we het volledig gehad. Ik dank u voor de mooie weken en wens u een fantastische rally toe. Hou het veilig, hou het proper en geniet er van!

Tot volgend jaar.