Tags

, ,

Actua

Twee overwinningen en een tweede plaats. Dat is het bilan van drie rondjes WRC voor Sebastien Ogier. De Fransman heeft de laatste twijfels weggenomen. Ja, die Volkswagen is ook competitief op onverhard.

De overmacht van iemand was zelden groter, zelfs in het tijdperk-Loeb. Zestien besttijden op drieëntwintig proeven. Besttijden op korte showproefjes, besttijden op marathonetappes en een besttijd op de Power Stage: dat heet absolute suprematie. Terwijl Volkswagen nog steeds in een ontdekkingsfase verkeert, is de Frans-Duitse alliantie nu al heer en meester in het wereldkampioenschap.

Niemand was opgewassen tegen wat nu al een droomhuwelijk mag genoemd worden. Niet vergeten dat de enige man die geregeld een besttijd kon afsnoepen, met name Mads Ostberg, zaterdagmiddag ook al op 40 seconden staat. Als de logica zich zou doortrekken stond ook de jonge Noor aan het einde van de rally op een anderhalve minuut van de winnaar. Dan mag je spreken van een hegemonie van Fransman Ogier.

Die VW kleeft rond de kont van Ogier alsof het een deel van hemzelve is. Een soort man-machine die het menselijke overstijgt. Stellen dat VW zijn huiswerk goed heeft gemaakt is zelfs nog niet eufimistisch.

Mand

Maar misschien moeten we ook durven zeggen dat de tegenstand ook niet van het vereiste kaliber is om het Ogier moeilijk te maken. Mikko Hirvonen valt volledig door de mand nu zijn Franse kopman, zijnde Sebastien Loeb, is gepensioneerd. De Fin werd wel tweede maar kan en mag eigenlijk enkel terugblikken op een dik geslaagde run op de 55 kilometer lange proef zondagochtend. De rest was gewoon, niet meer, niet minder. Teamgenoot Dani Sordo is voorlopig nergens op onverhard. De Franse sokkel waar Citroën op staat wankelt, en het is maar zeer de vraag hoeveel zin het Franse merk er nog in heeft…

Ook de teamgenoot van Ogier, Jari-Matti Latvala, heeft zijn draai nog niet gevonden. Ja, de Fin moest na zijn ongelukkig contact twee dagen lang de baan ruimen, maar Thierry Neuville moest dat ook doen vorig jaar, en deed dat eigenlijk beter dan de Fin in Duitse loondienst.

Gelukkig hebben wij Belgen nog een attractie in dat WRC anders zou onze aandacht voor dat WRC ook verslappen. Thierry Neuville reed een steengoede rally, ook al lijkt het dat de Belg verloren werd gereden door de nieuwe E.T.. Thierry draaide op de eerste 14 proeven constant top-5 tijden met een besttijd, drie tweede en drie derde tijden. Neuville kietelde drie dagen lang Hirvonen en kroop gestaag in het ritme van de Noorse A-rijder Ostberg toen die nog meedeed voor de knikkers.

De ervaring en de maturiteit van Neuville groeit samen met zijn haartjes. De jongeman uit Sankt-Vith heeft geleerd dat je in het WK niet constant hoef te pushen om een goed resultaat te halen. De aanval op zondag was dan ook niet meer nodig, maar een beetje meer Colin McRae-gehalte kan het WRC wel gebruiken. En dat foutje, hoh, het geluk mag ook wel eens aan de goede kant zitten.

Gelukkig hebben we nog Thierry anders zou ik weer een klaagplaatje gaan opzetten en zouden mensen mij vragen waarom ik zo cynisch ben en waarom ik eigenlijk nog de rallysport volg. Maar geef toe, reden om te klagen hebben we wel. Met amper 20 finishers aan het einde van 23 proeven kun je hoegenaamd niet zeggen dat de mondialisering van de sport nog werkt, al mogen we de factor crisis zeker niet uitsluiten. Maar dan nog. WRC2 is slechts een schaduw van het SWRC van een aantal jaren geleden en WRC3 is nog slapper dan de meeste hun pietje die rond de proeven van een ijskoude Hannuitrally stonden. Om nog maar te zwijgen van die lamentabele “coverage”. Alsof het Zuid-Amerikaanse continent van de wereld was afgesneden het voorbije weekend,…zo weinig zagen we er van.

Rekenen voor gevorderden

Goed, nog even een blik op de WK-tussenstand werpen. 74 punten voor Ogier, met 31 punten voorsprong op iemand die niet meer rijdt… Geen enkele piloot deed in drie manches beter dan King Loeb op amper twee WK-rondes. Dat zegt veel over de regelmaat van de tegenstand. Hirvonen nestelt zich al in vice-wereldkampioenpositie met een achterstand van 44 punten. Even rekenen: Als Ogier de komende twee rally’s enkel in de Power Stage aantreedt en die wint, en Hirvonen wint twee keer maar pakt geen punt in de Power Stage, dan blijft Ogier nog aan de kop van de WK-tussenstand na 5 van 13 manches. ’t Is ver gekomen dat we al in begin maart ons rekenmachientje boven halen. Komaan, laat ons niet zeveren é: Ogier wordt kampioen 2013. Schrijf maar op!