Tags

, , , , , , , , ,

Blog

De Tsjechische kampioen Jan Kopecky heeft de openingsmanche van het vernieuwde Europese Kampioenschap (ERC) op zijn naam geschreven. In de Jänner Rally was hij amper een halve seconde sneller dan de Fransman Bryan Bouffier. Raimund Baumschlager werd een mooie derde.

Hij kan het dus toch. Het haar op zijn tanden tonen. Grinta grommelen tussen verbeten bijtende tanden. Jan Kopecky wist niet te verrassen met zijn tweede opeenvolgende winst in Freistadt, maar dat deed hij wel met zijn methodiek. De overwinningsdrang leek nooit eerder zo groot bij het keppekindje van Skoda.

Jasje

Even terug naar vrijdag. Kopecky zette er de eerste internationale besttijd neer in de Jänner Rally. Dat hoeft eigenlijk niet te verbazen, want de Tsjech was torenhoog favoriet. Niet alleen omdat de snelste man in 2011, Juho Hänninen, er niet bij was, maar ook omdat heel wat andere tenoren nog niet op de deelnemerslijst stonden. Wie dat dan wel mag zijn, is nog niet duidelijk zo vroeg op het seizoen, maar het is wel al duidelijk dat er niemand in het ERC het niveau van Andreas Mikkelsen of Juho Hänninen zal halen. Met andere woorden. Het ERC mag dan wel een nieuw jasje aangemeten hebben, een waardige opvolger voor het IRC is het (nog) niet. Gelukkig stond er in de Jänner nog een kleine Napoleon aan de start.

Maar goed, Kopecky wordt snel leider. Niemand die eigenlijk verwacht dat iemand anders het nog zal overnemen, tot Raimund Baumschlager plots een sneeuwparcours krijgt voorgeschoteld. De Oostenrijker had warempel sneeuwsloefen onder zijn Skoda steken en verzuurde daardoor het leven van Kopecky. Toen de Tsjech zich even later ontdeed van trouwe Raimund kwam Bryan Bouffier op kousevoeten in de nek hijgen. Bouffier is de voorbije jaren iets te licht gebleken in het IRC, maar in dit kampioenschap riekt de Fransman plots weer titelkansen. Bouffier weigerde zich neer te leggen in de race na een nogal slap begin. Meer zelfs, de diesel raakte onder stoom en zette Kopecky onder druk. Toen de Tsjech zaterdagmiddag lek reed kon je eigenlijk stellen dat dat door het aanvalswerk van de oud-kampioen van Frankrijk en Polen was. Je begon zowaar de winst te gunnen aan die underdog, die nog eens buiten de Franse lijntjes kleurde.

“Grow a pair”

Maar met een halve minuut achterstand begon Kopecky aan iets wat we hem nog niet veel hadden zien doen. Enkel Kajetan Kajetanowicz, de zevende (!!!) naam op de lijst van scratchrijders (na Jan Kopecky, Bryan Bouffier, Beppo Harrach, Vlaclav Pech, Raimund Baumschlager en Jaroslav Orsak), klokte nog een besttijd tijdens de opmars van de kampioen van Tsjechië. De Tsjech “grew a pair”, zoals ze mooi in het Engels zouden zeggen. Hij wou per se winnen. Ergens had hij ook weinig te verliezen want het programma van lange Jan toont nog een aantal blinde vlekken. Maar soit, Kopecky klokte twee opeenvolgende besttijden in de slotfase en verpulverde de tegenstand, inclusief kleine Bryan. Misschien mag de Skoda-rijder blij zijn dat noch Juho noch Andreas, of andere pretendenten, hier waren, maar deze zege heeft hij dubbel en dik verdiend, en vooral, zelf behaald en afgedwongen.

En zo kwam het dat Jan Kopecky zich in 2013 meteen aan de kop hijst van de eerste ERC-tussenstand.

Dat ERC… Dat nog wazige en troebele ERC. Wat moeten we daar nu eigenlijk van verwachten? Tal van namen worden erin genoemd: Ott Tanak, Patrick Flodin, … zelfs Pieter Tsjoen werd in het verleden nog even genoemd (ten tijde van de Rally du Valais), maar er lijkt nog zo weinig concreet. Laat ons hopen dat dat ERC kan doorgaan op het vernieuwende elan dat het IRC bracht, al denk ik dat we binnen een aantal jaartjes terug zullen zijn gekomen op het niveau van pre-2006, toen het IRC begon aan zijn opmars, en het ERC gewonnen werd door hij die het meeste reed.

Misschien dat we in Letland begin februari al iets meer weten,…alhoewel, gezien het exotische karakter van de trip valt dat nog af te wachten,… Mocht het ERC het WRC of de F1 zijn, dan zou men zeggen: wachten tot men opnieuw voet aan wal zet in het oude continent. Echter, dit is het oude continent. In het huidige ERC zou dat willen zeggen dat we pas meer zullen weten in Ieper, want tussen nu en Ieper zitten enkel eilandrally’s en Oostbloktrips! Verschiet dus niet dat mijn volgende artikel over het ERC er pas eind juni komt.

Bij deze wil ik ook aan iedere lezer, en niet-lezer, mijn beste wensen uitbrengen. Moge het een jaar worden vol rallyplezier, maar vooral met veel vreugde in familieverband of in de vriendenkring, en bovenal: een goede gezondheid!