Tags

, , , , , , ,

Actua

Bernd Casier heeft in het slot van het rallyseizoen nog een mooie twee op twee weten te scoren. Na winst in de East Belgian Rally tegen de Fransman Eric Brunson, kon de Fordrijder nu ook in Huy de tegenstand afhouden. Meteen ook derde keer goede keer voor Casier die de voorbije twee jaar wegviel uit de tabellen toen hij aan de leiding reed in de Rallye du Condroz.

Mensen… Het zit erop, dat Belgische rallykampioenschap, anno 2012. Er was vijf keer winst voor Pieter Tsjoen in een Frans kampioenenmonster. Er was twee keer winst voor Bernd Casier in dat strijkijzer waar Tsjoen ooit mee reed en er was uiteraard ook de overwinning van Juho Hanninen in Ieper, dat buitenbeentje in het BFO-BRC. En er was ook die Poulidor, een eeuwige tweede zeg maar. Patrick Snijers moest het de voorbije jaren vaak opnemen, en afleggen, tegen die Focus en ook met de Mini kreeg hij de kloof niet gedicht met de top-WRC’s. Niet dat zijn Mini niet top is, maar die 1.6 Turbo is simpelweg niet opgewassen tegen die ouwe generatie WRC’s.

Om maar te zeggen dat eigenlijk zowel Patrick Snijers als Bernd Casier een heel goede wedstrijd reden. Casier deed wat moest en bouwde een mooie voorsprong uit, ‘just in case off…’. En gelukkig maar, want de Focus begon te rammelen op dag twee. Maar die hield het, en Snijers moest dus opnieuw vrede nemen met een tweede stek.

Frans speelgoed

Ook de man op de derde plaats reed een meer dan verdienstelijke wedstrijd. Xavier Bouche zorgde zelfs voor een heuse attractie door een Citroën Xsara WRC aan de start te brengen. Bouche heeft een klare kijk. Net zoals eerder dit jaar David Bonjean. Beneden ons zit er nog heel wat materiaal dat nog meer dan competitief oogt. Die Xsara draaide smetteloos en hield makkelijk de Skoda Octavia WRC van streekrijder Stéphane Lhonnay af. Om maar te zeggen, dat Franse speelgoed is nog goed in orde. Net zoals bijvoorbeeld die Peugeot 307 die Bonjean in het seizoensbegin aan de start bracht en waarvan er in Frankrijk nog een pak rondrijden. Misschien eens een ideetje voor iemand die nog eens mikt op een volledige seizoen in een dikke bak. Misschien een ideetje voor een Alexandre Romain…

Om nog even verder te gaan over meer dan degelijke prestaties; ook nog een woordje voor Vincent Verschueren. Verschueren toonde weer zijn weergaloze talent en zijn secure, foutloze rijstijl. Hij hield zelfs al bij al vrij gemakkelijk het tempo aan van Jonas Langenakens, die weer wat bleekjes toonde.
Dat de Polo-rijder nog een keertje de BFO-Award kreeg, is niet meer dan normaal. ’t Was bij momenten licht geniaal wat Verschueren liet zien en we moeten de man danken om dit avontuur aan te gaan dit jaar. Ik plan later nog wel eens een bloemlezing, maar ik wil nu al kwijt dat Godrive, het team van de Polo(‘s), berewerk heeft geleverd en heeft klaargespeeld wat niemand ooit voor mogelijk hield, namelijk perfomante en betrouwbare VW-pareltjes afleveren.

Ik zou ook nog schrijven over een nieuwe Fiesta-kampioen, of over een Vicske Heuninck die dan toch een titel op zak steekt, of een strakke Canal-Roblès, of dat mooie debuut van de Peugeot 208 r2,… maar dan wordt dit stukkie te lang en ik wil het nog even hebben over het stukje geschiedenis dat afgelopen weekend werd geschreven.

Geschiedenis

Dik zeven jaar nadat Alister McRae de eerste IRC-rally won, dik zeven jaar nadat Giando Basso de eerste IRC-titel pakte, graaide Nasser Al-Attiyah, de woestijnkameleon, de allerlaatste IRC-manche mee op Cyprus. Geeneens te vroeg want behalve in Ieper en Tsjechië haalde dat kampioenschap nooit meer de grandeur van een paar jaar geleden. Dat heeft deels te maken met een lichte revival in het WRC, waar jonge gasten bij mondjesmaat worden opgepikt. Denk maar aan Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville en zelfs Juho Hanninen. Het heeft ook deels te maken met dat Europese kampioenschap dat weer wat aan belang lijkt te winnen. Zo zeer zelfs dat Skoda het nodig vond om hun Finse speerpunt, Juho Hänninen, in de strijd te werpen om de titel binnen te halen in het ERC. Maar het IRC heeft het vooral een beetje aan zichzelf te danken, door de soms verre verplaatsingen en misschien te veel eilandrally’s… Denk maar aan die laatste, Cyprus. En aan dat vleugje arrogantie. Denk maar aan de keuze van organisator Eurosport om de Mini s2000 zo veel mogelijk buiten beeld te houden,… En er zijn nog wel een paar redenen te vinden.

Goed, Al-Attiyah mocht dus dit weekend een beetje geschiedenis schrijven, nadat hij dat eigenlijk afgelopen zomer in Londen ook al had gedaan. Ook Andreas Mikkelsen schreef een beetje geschiedenis,…’t Is te zeggen, voor de tweede keer in drie jaar schreef Skoda de geschiedenis, in plaats van hun piloot. Weet u nog hoe Juho Hanninen in 2010 in stilte kampioen werd doordat Skoda de laatste titelconcurrenten niet meer uitstuurde naar de laatste manche(s)? Wel Skoda flikte het ‘m weer en trok de stekker er opnieuw vroegtijdig uit. Ze hielden Juho en Jan weg, en Andreas werd in stilte de allerlaatste IRC-kampioen. Voila, en daarmee is bijna alles gezegd dit jaar…Het IRC zit erop, het WRC volgende week. Het Belgische kampioenschap zit erop en het Franse binnenkort. En dan kunnen we beginnen aan de winterslaap.