Tags

, , , ,

Voorspellen wie Ieper zal winnen is quasi hetzelfde als zeggen wanneer Griekenland failliet zal gaan. De editie 2011 was na amper één proef herschapen in een slagveld. Jan Kopecky gleed eruit op de shakedown, Thierry Neuville verloor de strijd met een stevig stuk asfalt en Andreas Mikkelsen bezocht een van de talrijke loopgraven langs de Ieperse dodentocht. Maar zoals elk jaar grijpt Sandropov naar zijn glazen bol, en zie daar, het nummer twee ligt al vast: Andreas Mikkelsen.

Andreas Mikkelsen was de revelatie van Ieper 2010. In zijn toen nieuwgeboren Ford Fiesta op dat vreemde Hankook-rubber wist hij zich meteen in de top vijf te nestelen. Niet slecht voor een jonge snaak die voor het eerst kennis maakte met het beruchte West-Vlaamse gladde asfalt. Mikkelsen liet zich later dat jaar nog een paar opmerken (onder meer met winst in de Golden Stage), wat ervoor zorgde dat Skoda UK hem onder de vleugels nam. Meteen zette hij ook een teentje tussen de deur bij Volkswagen.

Vorig jaar wilde het lang niet lukken voor de Noor in Britse loondienst. Meer zelfs, toen hij afzakte naar Ieper zei ik dat hij er zijn seizoen zou herlanceren. Dat lukte echter niet want op de eerste proef van de GEKO Ypres Rally gleed Mikkelsen al van de weg, in een diepe gracht. De Noor brak daarbij een wiel en het was meteen over and out. Op de tweede dag liet hij zich wel opmerken met enorm snelle tijden. Hij was nagenoeg beste performer op dag twee, maar daar koop je niets mee.

Echter, die relance kwam er toch nog. In Portugal, de volgende manche van het IRC, haalde hij zijn beste seizoensresultaat met een tweede stek. Hij reed dan degelijk in Tsjechië en in San Remo was hij plots zelfs op de voorposten te vinden in een asfaltrally. De volgende rally, die van Schotland, zette hij volledig naar zijn hand (zijn eerste IRC-winst) waardoor hij plots nog in aanmerking kwam voor de IRC-titel, en zowaar… de Noor haalde die titel. Onder meer dankzij het wegvallen van Thierry Neuville die toen op titelkoers zat.

Dit jaar zet Mikkelsen zijn progressie door. Hij is vaak sneller dan Jan Kopecky op asfalt en is de betere van Juho Hänninen op onverhard. Bovendien krijgt hij vaak de kans om in een Skoda de terugkeer van Volkswagen voor te bereiden in het WRC, en ook daar laat hij hele fijne dingen zien. Sebastien Ogier is nog niet thuis met die Noor.

Andreas Mikkelsen zal dit jaar wel op de weg blijven. De Noor is gefocust en is gebrand om uit te pakken op asfalt. Meer zelfs, een eerste winst op asfalt is een obsessie geworden, maar eerlijk is eerlijk, Ieper is niet de rally waar hij zich moet op richten, want er is er altijd eentje sneller…