Tags

, , ,

Voorspellen wie Ieper zal winnen is quasi hetzelfde als zeggen wanneer Griekenland failliet zal gaan. De editie 2011 was na amper één proef herschapen in een slagveld. Jan Kopecky gleed eruit op de shakedown, Thierry Neuville verloor de strijd met een stevig stuk asfalt en Andreas Mikkelsen bezocht een van de talrijke loopgraven langs de Ieperse dodentocht. Maar zoals elk jaar grijpt Sandropov naar zijn glazen bol, en zie daar, het nummer zeven ligt al vast: Michal Solowow.

Vorig jaar durfde ik mijn fout niet toe te geven. Ik zette Michal (of hoe je die naam ook schrijft) Solowow niet in mijn top tien en dat vond ik toen normaal. Nee, dat is niet normaal. Solowow kreeg dit jaar het startnummer zeven toegekend. Je zou kunnen zeggen: “tekenend voor dit mindere kwalitatieve startveld”, maar dat is Solowow onrecht aandoen. Bovendien, noem eens, naast Freddy Loix en Patrick Snijers, en Pieter Tsjoen, nog een naam die kan zeggen dat hij sinds 2005 onafgebroken aan de start stond. Nu ik er over denk, kan iemand van die drie Belgen dat eigenlijk zeggen? Solowow en Ieper: het is liefde.

Solowow is ook een naam die we kunnen noemen in een kampioenschap dat hier nog niet vernoemd werd. Noch het IRC, noch het BFO-BRC, maar wel het ERC. De Pool is een van die moedige lieden die nu en dan nog eens iets meepikt van dat Europese Kampioenschap dat op sterven na dood is. Jammer, want het doet op de dag van vandaag ook de prestaties van Patrick Snijers, Robert Droogmans en Bruno Thiry verbleken. Ik neem het op voor dat ERC, en ik hoop dat, als het IRC dan toch een stille dood sterft, het ERC kan profiteren van een nieuw elan in Europa. Niet alleen het ERC kan er wel bij varen, ook de rally van Ieper zou er in de toekomst wel bij varen.

Maar soit, ik had het over de liefde tussen Solowow en Ieper. De Pool is een gevestigde waarde en zijn prestaties in Ieper gaan in stijgende lijn. Meer zelfs, met een derde stek, na het schrappen van Bryan Bouffier, scoorde de rijke zakenman een van zijn betere prestaties binnen Europa. Meer zelfs, het was zijn eerste podium in een IRC-manche.

Trouwens, over rijke zakenman gesproken. Hoeveel mannen kunnen er zeggen dat ze in de erelijst van rally van Ieper staan én tevens eervol vermeld worden in het blad Forbes als een van de meest vermogende mensen van de wereld. Een gentlemandriver in Europa verdorie. Wat Pieter Tsjoen is in België, is Solowow in Europa.

Dit jaar wilde het nog niet lukken. Een negende stek in de Jänner, veertiende in de Mille Miglia, en enkel een opbeurend resultaat in de rally van Kroatië… Maar hey, vorige jaar maakte ik de fout hem niet in de top tien te plaatsen, dus dit jaar laat ik me niet meer vangen. Solowow is welkom in Ieper en we zullen genieten van zijn brute, onorthodoxe passages. Zijn ervaring in Ieper houdt hem op de weg en leidt hem tot plaats zeven.

Te weinig toppers in Ieper? Wel, met Solowow hebt u een Europese topper! Trouwens, iedereen mondje dicht, want die man brengt steeds bloedmooi materiaal aan de start!