Tags

, , , , , ,

News

Mikko Hirvonen lapt het hem weer. We hebben het niet over de tweede opeenvolgende winst in de WRC-opener, de rally van Zweden, maar wel over het feit dat de Fin voor het tweede jaar op rij een debutant de bloemenkrans schenkt. Eerst de Fiesta s2000 in de Monte-Carlo vorig jaar, en nu diens grote broer, de Ford Fiesta RS WRC. Een prestatie waarvan Sebastien Loeb ooit stiekem over moet gedroomd hebben.

Hirvonen is net zoals vorig jaar flitsend uit de startblokken geschoten.

Hirvonen, die stilaan het etiket van knallende seizoensopener moet opgekleefd krijgen, deed het ook min of meer op dezelfde manier als vorig jaar in de Monte-Carlo. Vorig jaar won de Fin er door secuur, doch niet flitsend over de Franse ijzel te glijden. De jongste telg, de Fiesta s2000 schrapte meteen het woord kinderziektes uit zijn woordenboek, en dat is niet iedereen gegeven. Herinnert u zich nog het debacle van de drie grijze Peugeot WRC’s, een decennium geleden? Op kant na een vriesnachtje.

Revelatie Ostberg voelde vorig jaar de Fiesta 1.6l aan de tand in Duitsland, maar reed zich hier vooral negatief in de kijker.

Ook nu reed / reden de Fiesta(‘s) als een Zwitsers uurwerkje. Ford domineerde. Maar liefst drie verschillende Fiesta’s reden aan kop van de wedstrijd. Eerste reed P-G. Andersson, die aan de start kwam dankzij een actie op de sociale netwerksite Facebook, zich de geschiedenis in, daarna nam revelatie Mads Ostberg gezwind over. Ostberg kende wel de Fiesta en zijn 1.6 liter al langer na enkele wedstrijden in het SWRC vorig jaar. Ostberg toonde zich afgelopen weekend een beetje een jonge Radström in het begin van de jaren ’10. Een duiveltje in een doosje. Een gesel op besneeuwde wegen.

Bij Citroën moesten ze wachten tot zaterdag om een eerste besttijd te rijden, maar alle aandacht ging inmiddels uit naar de derde Ford die zich op kop hees. Mikko Hirvonen, het kneusje bij Ford aan het eind van vorig jaar, nam de leiding over en eiste alle aandacht op. Dat Mikko een beetje het kneusje is, bewees M-sport door de Fin ongeremd de leiding te laten nemen op zaterdagavond, dit terwijl teamgenoot Jari-Matti Latvalla werd aangeraden om wat te vertragen, met uitzicht op een betere startpositie. Een keuze die Latvalla zuur opbrak, maar waar Hirvonen optimaal van profiteerde; want daar waar de wegopener sneeuwruimer speelde op de openingsdagen, profiteerde de eerste op de weg op zondag van een perfect zicht, terwijl andere zich vastreden in het (sneeuw)stof. Vooral Citroën beet in dat stof, want ondanks een knappe remonte van Sebastien Ogier en Petter Solberg moest de DS3 alle plaatsjes op het podium aan de Fiesta laten. Enige opsteker bij Citroën was de winst en de drie punten in de powerstage voor Ogier.

‘La loi du plus “Ford”‘ en “ça commence “Ford”‘ kopten ze in de Franstalige pers, met recht en rede. Ford weerlegde alle kritiek: te licht, te veel bezig met de s2000, te veel wagens, … Maar pas binnen we twee weken zullen we de echte sterkte kennen van de blauwe ovalen, want dan gaan we naar Mexico, daar waar de Ford Focus vorig jaar nog astmatisch leek.

U er even aan herinner dat dit een blog is en dus niet vrij van eigen meningen, door te stellen dat ik mijn geld zet op Sebastien Ogier in het land van de sombrero’s. De prins zal een statement maken door de sokkel van de farao aan het wankelen te brengen.