Tags

, , , , , , , , ,

blog

Als de afsluiter van het Belgisch nationale rallykampioenschap één iets heeft duidelijk gemaakt dan is dat het feit dat het tijdperk van de WRC-wagens aan het wankelen werd gebracht. Toegegeven, zonder de fout van Bernd Casier stond de Focus WRC afgetekend bovenaan de eindtabellen, maar waar zat de rest? Een goede piloot in een goede s2000 hoeft niet langer bevreesd te zijn van het turbogeweld.

Neuville was vaak sneller dan Loix maar maakte een paar schoonheidsfoutjes.

We wisten al sinds 2008 dat een kleine atmosferische wagen schade kan aanrichten aan het imago van een moderne WRC. Freddy Loix hield toen in de Condroz gelijke tred met de Focus WRC van Pieter Tsjoen, omdat de wegen er heel glad bijlagen en Tsjoen de kracht van zijn toen nog onbekende bolide niet op de weg kon neerplanten. Niemand lachtte nog met de kleine s2000.

In de editie van vorig weekend werd nogmaals bewezen dat je zelfs in een WRC een goede piloot nodig hebt om de s2000’s voor te blijven. Meer zelfs, Bernd Casier was enorm nerveus op vrijdagmiddag. Zijn Focus was heel bruut en Casier hield meer dan rekening met Loix (en Neuville). Hoewel Casier op zaterdag zeven beste chrono’s liet noteren op acht proeven bleef Loix akelig dicht bij Casier. Was het die theorie die Casier in de fout lokte op de eerste proef van de tweede dag?

En waar bleven die andere WRC’s? Voor veel mannen was het een eerste kennismaking met de wagen maar toch werden ze volledig verloren gereden door Loix en Neuville. Je moet Casier, Tsjoen, Snijers heten om een afgang te vermijden. De naam Debackere, Lietaer, Bonjean, Van de wauwer, Julien of zelfs Deferm (kampioen van 2008) volstaat niet meer. Het era WRC kreeg een deuk dit najaar. Loix tweede in de Omloop van Vlaanderen, Neuville tweede in de East Belgian, Loix-Neuville één en twee in de Condroz…Zelfs de spektakelwaarde van de kleintjes overtreft de groten (mensen die een manche van het wereldkampioenschap deden zullen dit zeker be-amen).

Casier was de enige WRC-piloot die de s2000 kon afhouden.

Is de tijd daarom niet rijp om de WRC’s uit te wuiven? In Frankrijk meent men alvast van wel, want daar ziet er het naar uit dat de s2000’s volgend jaar tussen elkaar mogen uitvechten wie kampioen wordt (niet verwonderlijk want Bryan Bouffier lijkt daar nu al kampioen te worden in zijn Peugeot 207). Misschien moet België wel volgen, ook al omdat het wagenpark er zich stilaan begint toe te lenen. Vele WRC’s zitten al op hun tandvlees, getuige de vele opgaves in de Condroz en de vele opgaves van onder meer de Skoda’s van bij BMA met als dieptepunt de non-start van Vincent Verschueren in Roeselare. En in België hebben verscheidene renstallen zich al op mogelijkse transformatie voorbereid.

Bij René Georges rijden al twee Skoda’s rond. Zowel Bernd Casier, Freddy Loix en recent nog Patrick Bourgeois maakten er al gebruik van. Ook bij GEKO (dat in de laatste twee rally’s van het jaar opvallend afwezig was) loopt al een s2000. Didier Vanwijnsberghe heeft ook al zo’n karretje in zijn bezit en vorig weekend reed de nagelnieuwe Fiesta s2000 zijn eerste kilometers met Anthony Martin aan het stuur, niet onverdienstelijk trouwens. En, mondje dicht, zelfs bij Structo denken ze er over na om een s2000 binnen te halen, ten koste van de WRC’s. Dat zal ook moeten wil Tsjoen volgend jaar terug aan de slag in het Frans Kampioenschap. Als al die wagens volgend jaar een piloot vinden dan hebben we al een kampioenschap.

De WRC's kregen afgelopen weekend een flinke deuk in hun imago.

Ook de rijders lijken klaar om de stap te zetten. Freddy Loix moet je al lang niet meer overtuigen. Die zien we vast volgend jaar terug. Ook Thierry Neuville zullen we volgend jaar wel een paar keer zien. Titeltenoren van dit jaar hebben ook al geproefd van de s2000. Patrick Snijers heeft al behoorlijk wat ervaring in dit atmosferisch lichtgewicht. Mogelijks is de s2000 zelfs het antwoord op zijn financiële problemen want de kosten liggen lager dan bij een WRC. Ook Mark van Eldik reed al rond met de Skoda, en Belgisch Kampioen Pieter Tsjoen was er zelfs al uiterst competitief mee. Ook Melissa Debackere zat al in een Peugeot, net als Dominique Bruyneel die al schitterde in de Omloop van Vlaanderen. Waarom nog wachten?

Deze slideshow vereist JavaScript.