blog
Als de afsluiter van het Belgisch nationale rallykampioenschap één iets heeft duidelijk gemaakt dan is dat het feit dat het tijdperk van de WRC-wagens aan het wankelen werd gebracht. Toegegeven, zonder de fout van Bernd Casier stond de Focus WRC afgetekend bovenaan de eindtabellen, maar waar zat de rest? Een goede piloot in een goede s2000 hoeft niet langer bevreesd te zijn van het turbogeweld.
We wisten al sinds 2008 dat een kleine atmosferische wagen schade kan aanrichten aan het imago van een moderne WRC. Freddy Loix hield toen in de Condroz gelijke tred met de Focus WRC van Pieter Tsjoen, omdat de wegen er heel glad bijlagen en Tsjoen de kracht van zijn toen nog onbekende bolide niet op de weg kon neerplanten. Niemand lachtte nog met de kleine s2000.
In de editie van vorig weekend werd nogmaals bewezen dat je zelfs in een WRC een goede piloot nodig hebt om de s2000’s voor te blijven. Meer zelfs, Bernd Casier was enorm nerveus op vrijdagmiddag. Zijn Focus was heel bruut en Casier hield meer dan rekening met Loix (en Neuville). Hoewel Casier op zaterdag zeven beste chrono’s liet noteren op acht proeven bleef Loix akelig dicht bij Casier. Was het die theorie die Casier in de fout lokte op de eerste proef van de tweede dag?
En waar bleven die andere WRC’s? Voor veel mannen was het een eerste kennismaking met de wagen maar toch werden ze volledig verloren gereden door Loix en Neuville. Je moet Casier, Tsjoen, Snijers heten om een afgang te vermijden. De naam Debackere, Lietaer, Bonjean, Van de wauwer, Julien of zelfs Deferm (kampioen van 2008) volstaat niet meer. Het era WRC kreeg een deuk dit najaar. Loix tweede in de Omloop van Vlaanderen, Neuville tweede in de East Belgian, Loix-Neuville één en twee in de Condroz…Zelfs de spektakelwaarde van de kleintjes overtreft de groten (mensen die een manche van het wereldkampioenschap deden zullen dit zeker be-amen).
Is de tijd daarom niet rijp om de WRC’s uit te wuiven? In Frankrijk meent men alvast van wel, want daar ziet er het naar uit dat de s2000’s volgend jaar tussen elkaar mogen uitvechten wie kampioen wordt (niet verwonderlijk want Bryan Bouffier lijkt daar nu al kampioen te worden in zijn Peugeot 207). Misschien moet België wel volgen, ook al omdat het wagenpark er zich stilaan begint toe te lenen. Vele WRC’s zitten al op hun tandvlees, getuige de vele opgaves in de Condroz en de vele opgaves van onder meer de Skoda’s van bij BMA met als dieptepunt de non-start van Vincent Verschueren in Roeselare. En in België hebben verscheidene renstallen zich al op mogelijkse transformatie voorbereid.
Bij René Georges rijden al twee Skoda’s rond. Zowel Bernd Casier, Freddy Loix en recent nog Patrick Bourgeois maakten er al gebruik van. Ook bij GEKO (dat in de laatste twee rally’s van het jaar opvallend afwezig was) loopt al een s2000. Didier Vanwijnsberghe heeft ook al zo’n karretje in zijn bezit en vorig weekend reed de nagelnieuwe Fiesta s2000 zijn eerste kilometers met Anthony Martin aan het stuur, niet onverdienstelijk trouwens. En, mondje dicht, zelfs bij Structo denken ze er over na om een s2000 binnen te halen, ten koste van de WRC’s. Dat zal ook moeten wil Tsjoen volgend jaar terug aan de slag in het Frans Kampioenschap. Als al die wagens volgend jaar een piloot vinden dan hebben we al een kampioenschap.
Ook de rijders lijken klaar om de stap te zetten. Freddy Loix moet je al lang niet meer overtuigen. Die zien we vast volgend jaar terug. Ook Thierry Neuville zullen we volgend jaar wel een paar keer zien. Titeltenoren van dit jaar hebben ook al geproefd van de s2000. Patrick Snijers heeft al behoorlijk wat ervaring in dit atmosferisch lichtgewicht. Mogelijks is de s2000 zelfs het antwoord op zijn financiële problemen want de kosten liggen lager dan bij een WRC. Ook Mark van Eldik reed al rond met de Skoda, en Belgisch Kampioen Pieter Tsjoen was er zelfs al uiterst competitief mee. Ook Melissa Debackere zat al in een Peugeot, net als Dominique Bruyneel die al schitterde in de Omloop van Vlaanderen. Waarom nog wachten?
mooi!
Ja inderdaad, de S2000 aan de macht! Laten we allemaal zo’n machientje kopen. En voorzichtig de km’s afmalen, geen fouten maken en zeker geen risico’s nemen. En dan in het verlies gereden worden van mannen met een grN of een Clio R3. Let op! Alles respect voor de mens die zesde werd. Ik zou het niet kunnen. Aan het stuur noch met de portefeuille.
Mijn punt is: een S2000 is voor profs of semi-profs, want dat zijn de enigen die het potentieel van die karretjes kunnen benutten. De rest zal zich pijn doen. Letterlijk en/of figuurlijk.
Ik heb al lang heimwee naar de GrA’s van de jaren 90. Je moet echter meegaan met je tijd zeker? Jammer.
Ps. Zeer mooi geschreven blog trouwens. Proficiat.
En toch,
Hadden we Pieter, Patrick, Mark en Dudu aan de start gehad, dan hadden we héél ander verhaal! 🙂 Titel te vroeg uitgedeeld, al véél te lang gelijktijdig rally in NL, Dudu vind geen budget meer en Patrick…jah…Patrick hé! S2000 was idd aan de macht omdat het Napoleon en Karel de Grote waren die ze bestuurden! Bonjean is nu niet bepaald een groot talent, Melissa zit te plaffoneren en moet telkens nieuwe auto leren kennen, idem voor Grooten & Bouche, Vande en Hubert zijn pensioengerechtigd en rijden voor de fun, Lietaer was z’n kompas vergeten en Jullien moest het doen met de Favorit van BMA! Niet verwonderlijk dat enkel Bernd de S2000′ kon voorblijven!
Maar idd, geef me van nu af aan ook maar de S2000’kes! Melissa, Bonjean, Bruyneel,…op 207, de Floral fiesta erbij, de Skoda’s van RGR en Didier,…… Over uitslag Condroz moet dan wel niet lang getwijfeld worden: 1 Loix/Neuville 2 Thierry/Freddy 3 Bernd en dan de rest die evenmin zal knn volgen met een S2000 als met een WRC!
Mark? Die werd zoek gereden in de EBR van Neuville, op een kurkdroog parcours. Alsof die nu wel vooraan ging kunnen meestrijden. En over hypothesen als Dudu en Patrick mag niet gesproken worden en over Tsjoen,..we mogen blij zijn dat hij er niet was of hij stond na zaterdag al 1min30 voor op Casier (no offence, maar wagen, ervaring in wagen, leegloper einde dag 1,….) en 2min op Loix,…
Ging de uitslag zoveel anders zijn geweest moest er geen enkele WRC aan de start hebben gestaan? Integendeel, die s2000’s gingen het misschien zelfs langer hebben uitgezongen want die WRC’s breken toch al te gemakkelijk, tenzij ie uit de stal van R.tec komt.
En dan hebben het nog niet gehad over een Schammel die toch ook niet traag was in Ieper vorig jaar!
Zonder WRC’s, uitslag ging dezelfde zijn idd! Patrick en Dudu, waarom zouden deze niet mogen aangehaald worden? Per slot van rekening starten ze beide bijna jaarlijks in Huy! En Van Eldik, ja idd, in EBR kreeg hij slaag van Thierry! Njah, da’s ook Mark hé, de ene rally verslaat hij Snijers en de andere rally gaat hij 4x van de baan, rijdt hij alle prikkeldraad weg en finisht hij niet in top-10! 🙂
Dudu vindT (goed wi séte!) geen budget meer en patrick… ja patrick hé… Daar zeg je het zelf. ’t ene moment zou hij nog met een C4 starten en ’t ander moment staat hij langs de kant. Mijns inziens kon hij starten maar wou hij niet met oog op volgend jaar en Dudu, dat lijkt me steeds onwaarschijnlijker dat we die nog veel gaan zien. Das gewoon een one-shotter a la bouche (ik noem maar lukraak iemand é) aan het worden.
Dus met als en moest hij en zou hij, kom je niet ver! Zij die hebben gestart maken het verhaal!
Da’s wel waar idd! Jammer genoeg waren ze niet in staat een verhaal te schrijven! 🙂 Met Dudu weet je nooit, laat ons hopen dat hij volgend seizoen toch iets van zich laat horen!!! Idem voor Snijers!
Het was schrijnend om zien hoe de WRC’s toarten kregen op Bas-Oha; een KP van amper 6km en sommigen al méér dan 10″ tegen hun kop terwijl ze met een trein over het water zouden moeten sporen!!!! 😦 Neuville en Loix zijn (wereld)top hé! 🙂
voila, En laat snijers, dudu en Van Eldik starten in een s2000 en die geven bonjean, grooten en consoorten ook taarten. Point is: zoals in het begin van de blog aangegeven. Een goede piloot in een goede s2000 hoeft niet meer bevreesd te zijn van een WRC.
En om het risico tegen te gaan dat er ene ‘grote’ toch met een wrc start, bannen dat ding!
Sandrod, uw punt: ‘Een goede piloot in een goede s2000 hoeft niet meer bevreesd te zijn van een WRC. En om het risico tegen te gaan dat er ene ‘grote’ toch met een wrc start, bannen dat ding!’
Mag ik stellen dat je vindt dat een goeie piloot met een goeie WRC nog altijd sneller zal zijn dan een goeie piloot met een goeie S2000?
Dus, het gaat hier eigenlijk over de piloten? Had iedereen, ik spreek over degenen die de start namen, uit de top met een S2000 gereden, de uitslag zou quasi dezelfde geweest zijn. Met uitzondering misschien van mannen zoals Castremanne en consorten die nog dichter zouden geëindigd zijn. Waardoor weer anderen, niet in de top tien zouden staan. Met als en indien veranderd men de wereld, hé?
De toekomst zal wel uitwijzen of een S2000 echt het favoriete speeltje wordt van de nationale piloten. Ik twijfel er aan.
“Mag ik stellen dat je vindt dat een goeie piloot met een goeie WRC nog altijd sneller zal zijn dan een goeie piloot met een goeie S2000?”
Ja, dat lijkt me logisch.
Het is inderdaad zo dat er veel te veel hypothetisch is en zoals ik al antwoordde op een bericht van Séte worden met hypothetische stellingen geen verhalen geschreven.
Pingback: Maurin heeft titel in zicht | Sandropov