blog
Heeft u een antwoord klaar op die vraag? Weet u het en zoja, hoe bent u dat in godsnaam te weten gekomen? Een vlugge search op google biedt weinig antwoorden. Je moet al eens klikken en dubbelklikken, uw zoekopdracht verfijnen en alle filters uitschakelen, en dan nog moet u het verslag van de nationale deelnemers doorworstelen om op het eind te weten te komen hoe alles is verlopen in dit nevenkampioenschap, want ja, ook in Sankt-Vith werd gestreden in het criterium.
Misschien behoeft u zelfs enige uitleg (want ook rallyleken zijn welkom op Sandropov) want misschien heeft u zelfs nog nooit gehoord van het criterium. Wel, het criterium is een goedkoper alternatief voor wie wil rijden op het parcours dat ook de nationale rijders voorgeschoteld krijgen. Tevens worden enkele limieten opgesteld zodat bijvoorbeeld geen WRC-wagens aan de start mogen verschijnen. Kwestie dat Jan Poen niet komt opdraven en met zijn vingers in de neus de titel binnenrijft ten koste van Jan met de Pet die al zijn spaarcentjes heeft moeten steken in een aftandse Mitsubishi. Het criterium heeft ook tot doel de leemte op te vullen dat werd achtergelaten door het afschaffen van het Divisie 2-kampioenschap, het zogenaamde nationale kampioenschap.
Stilaan moeten we erkennen dat dat criterium geen antwoorden heeft geboden op de gestelde vragen. Veel heeft te maken met de respons bij de media en bij de modale rallyfan. De deelnemers aan het criterium moeten namelijk starten achter de nationale deelnemers. Daarvoor moet de fan al tientallen wagens laten passeren, vaak tot vervelens toe, wat er voor zorgt dat velen afhaken en opteren om nog een keertje de ‘groten‘ te gaan bekijken. Geen aandacht van de fan, dus waarom woorden vuilmaken in de pers of gespecialiseerde websites en/of magazines?
Komt daar nog eens bij kijken dat de mensen die er starten bij weinigen gekend zijn. Of doet de naam Jean-Luc Berleur, Stephan Hermann of Stephane Spiertz bij u een belletje rinkelen (ik richt me even niet tot de die-hard rallyvolgers)? Wel de twee laatste namen werden dit weekend in de EBR respectievelijk tweede en vierde. De één met een Fiat Punto, de andere met een Citroën C2. Niet meteen wagens die je bovenaan een klassement verwacht. En die eerste man, wel, die werd dit weekend kampioen. De enige die Berleur nog kon bedreigen was Johan Van Keer maar die eindige amper vijfde.
Winnaar in Sankt-Vith was overigens wel iemand die bij sommigen een belletje doet rinkelen, namelijk Francis Lejeune. Daarmee werd nog een zwakheid aan de oppervlakte gebracht. Iemand met een beetje naam, die behoorlijk aan een stuur kan draaien en aan de start komt met een dikke wagen, in dit geval een fantastisch snelle Porsche, rijdt iedereen gewoon op een hoopje. Lejeune greep van bij de start de koppositie en gaf die nooit meer uit handen. De Porsche-rijder klokte zes besttijden op acht proeven, tekenend.
En weet je wat in 2010 de hoofdprijs is voor de winnaar? Drie gratis deelnames in 2011 in het nationale gedeelte. Een stil hoeraatje, want wie gebruik maakt van die prijs mag het criteriumkampioenschap 2011 meteen op zijn buik schrijven. En ja, ik weet, het criterium zou een kweekvijver moeten zijn naar het grote werk, maar in de praktijk lijkt dat niet te werken, of heeft u veel gezien of gehoord van de kampioen van 2009, Stefaan van Craenenbroeck, dit jaar. Of van die van 2008, Dany Claesen. Of van Steve Matterne, primus in 2007.
Om te vermijden dat iemand zegt: ‘aanklagen ja, maar oplossingen bieden…’, bied ik voorwaar een idee aan die in mijn nauwste rallykring al meermaals werd geopperd. Maak van dat kampioenschap een volwaardig kampioenschap à la het oude nationale kampioenschap. Biedt hen een zestal rally’s aan, met pakweg, Hannuit, Wervik, de Famenne, Kasterlee, TBR en Jalhay, met eventueel nog een uitstapje naar een echte BK-manche en je hebt alle streken en parcours vertegenwoordigd. Laat die mannen dan nog eens apart inschrijven zodat de one-shots niet kunnen weglopen met de punten, en je krijgt een volwaardig attractief kampioenschap.
Als iemand van de inrichtende macht binnen de RACB dit leest. Ik ben werkloos en ben bereid om u mijn CV asap door te sturen (eigen stoef stinkt, maar op mijn blog doe ik wat ik wil! 😉 )
Overigens wil ik toch proficiat zeggen aan de laureaat en hem feliciteren met de titel. Dit artikel laat zich nogal denigrerend uit over het criterium, maar ik wil hierbij meteen duidelijk maken dat ik veel sympathie heb voor de mensen die zich engageren voor dit project, en die hebben deelgenomen aan dit kampioenschap. Dit artikel wil ook die mensen eens in het daglicht stellen, want ook zij helpen de rallysport in leven te houden!
samyn christophe gezegd:
hoi, enkele tips…
-een minimum aan proeven waar je moet aan deelnemen,zoniet punten alle punten die je sprokkelde ben je kwijt
-zit je met een kleinere wagen in de top 10 krijg je extra punten want dit toont aan dat je toch wel aan een stuur kunt draaien
-heb je inter ervaring zat,dan ben je spijtig genoeg niet welkom in criterium want je moet de kleintjes ook iets gunnen
-als je bv een porsche of evo hebt om mee te rijden kan je ook die extra 300e om in inter niveau te rijden wel bijpassen uit uwe portemonnee
Joeri gezegd:
Net deze blog ontdekt en aangenaam verrast door het niveau van de posts.
Wat het criteriumkampioenschap betreft daar heb je zeker een punt. Zelf heb ik dit jaar 4 van de 5 manches meegereden met een bescheiden Daihatsu. De reden dat het er geen 5 waren is meteen een van de zwakke aspecten van dit kampioenschap. Voor de rallye de Wallonie waren er immers al teveel lokale piloten die zich hadden ingeschreven dus alles zat vol. Niks tegen die lokale jongens, maar wel een probleem als je een kampioenschap wil rijden. Een inschrijving aan de start van het kampioenschap is zeker een goed idee.
Wat wagens betreft is het inderdaad een beetje vreemd dat sommige piloten wel het budget hebben om een dikke Porsche te onderhouden of een ‘gewone’ EVO maar het verschil in inschrijving van 325 euro niet kunnen betalen. Terug niks tegen piloten die zich een dure en snelle wagen kunnen veroorloven, goed voor hen.
Aan de andere kant kan je natuurlijk ook moeilijk een kampioenschap maken met enkel kleine wagens want het publiek heeft toch wel nood aan wat ‘dikke bakken’. Misschien is inschrijvingsgeld op basis van de klasse wel een oplossing? Een WRC betaalt stukken meer en een kleine groep N stukken minder? Geen optie?
Een van de grote voordelen van het huidige criteriumkampioenschap is natuurlijk dat je het parcours van de grote wedstrijden leert kennen, deze zijn toch vaak net iets uitdagender dan die van de VAS (alhoewel dit niet altijd zo is).
Kurt Goedhaels gezegd:
Ik volg dit blog al een tijdje en moet zeggen; mooi taalgebruik en pittig geschreven. Soms schuin uit de hoek, niet altijd mijn mening maar prettig om te lezen. Proficiat.
Het Criterium.
Ik volg het al van in het begin en ben op bijna alle rally’s aanwezig. Een vriend rijdt of gaat kijken en ik ga meestal mee als supporter. Ik ken de veel piloten, al kennen zij mij daarvoor niet, en heb met velen van hen al gesproken al zullen zij zich dat niet altijd herinneren. Uit hun commentaren kan je opmaken dat het Criterium zijn doel zeker niet voorbij gaat. Het kampioenschap daarentegen wel. De meeste van hen nemen deel zuiver voor de sport, niet om kampioen te rijden. Ze rijden de mooiste rally uit hun streek en als het budget het toelaat pikken ze er nog wel een Criteriumrally of twee uit om hun seizoen te vullen. Als er een beker van de klasse gewonnen wordt is dat meegenomen maar zeker geen reden om naar de andere uithoek van het land te rijden. Dat de toeschouwers niet in grote getale aanwezig zijn is niet meer dan normaal. Anderlecht heeft er ook meer dan FC Steenokkerzeel. Voor de pers geldt dezelfde bedenking. Tom Boonen wordt geïnterviewd door Karl Vannieuwkerke voor de VRT en Jan Kadett die de kermiskoers van Booikschote gewonnen heeft door de lokale Mark Vertongen van Radio Alloo. Alleen is het erg dat de zogenaamde rallyliefhebbers, die op bijna alle rally’s aanwezig zijn, hun neus ophalen voor de Criteriumrijders. Zo valt het mij op dat de rallysites, op een enkele uitzondering na, uitblinken door een gebrek aan foto’s van dit nevenkampioenschap. Ik zie bijvoorbeeld duizend maal een foto van Casier op dezelfde plaats genomen door alle fototrekkertjes van dienst. En hooguit een stuk of tien van het Criterium. Op alle sites samen.
Het kampioenschap.
Om de uitslag van het kampioenschap te weten volstond het gisteren de site van de RACB te raadplegen en Klassementen aan te klikken. Ik weet het, ze zijn normaal zo rap niet.
Lejeune aan de leiding van start tot finish, is dat abnormaal in een rally? Wat deed Tsjoen in de Omloop? En Loeb in de rest van de wereld?
Een dure Porche van Piet Poen of hoe noem je hem? Hoeveel keer meer zou de Focus van Pieter kosten dan pakweg de tiende algemeen van de Omloop? Dat is nu éénmaal de wet van de sterkste. En veel kan er niet aan gedaan worden.
Of het is een degelijk reglement maken. Dat er geen WRC’s mogen starten is niet meer dan normaal. Misschien zou het een goed idee zijn om een limiet op de leeftijd van de auto’s te zetten. Bijvoorbeeld ouder dan zes jaar. Het is maar een idéé.
sandrod gezegd:
Beste mannen,
Ik vind het enorm leuk dat er hier op gereageerd wordt. Het heeft aan dat het criterium toch wel leeft en dat er een soort besef is dat het kampioenschap nog leuker kan gemaakt worden. Ik ben zelf iemand die ‘de grote bakken’ volgt, dus eigenlijk tref ik ook schuld, en ben ik in hetzelfde bedje ziek. Meer zelfs, dit bericht is ontstaan omdat ik geheel toevallig in het servicepark toekwam toen Lejeune op het podium stond. Ik ging eigenlijk naar het service van de nationale. Schaam op mij. Nu, de andere reden was omdat het wel eens nodig was om hierover eens iets te schrijven.
Ik merk dat de drie berichten heel wat antwoorden en oplossingen bieden, en daar zitten heel goede reacties en bedenkingen bij. Ik hoop voor alle mensen die betrokken zijn bij het criterium, dat dit bericht nog vaak wordt gelezen, samen met jullie reacties en dat er wordt nagedacht over een verbetering van het systeem.
Betere maatregelen, misschien nog iets strengere criteria, jullie oplossingen + mijn oplossingen. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn om een wervik of een famenne (oplossing voor een uitdagend parcours!!!) met tal van criteriumdeelnemers tussen de VAS- en / of ASAFdeelnemers.
Nogmaals dank voor de reacties en het lezen van dit bericht.
Vriendelijke Groet!
Séte gezegd:
Criterium;
Afschaffen! Ofwel grondig wijzigen! Idd met inschrijvingen in het begin van het seizoen! + zoals christophe zegt rekening houden met type auto en punten geven met een coëfficiënt!
Toch liever terug nationaal kampioenschap! ASAF-rally’s zijn er toch tévéél en ze hebben moeite om nog overal mooie startvelden samen te krijgen! En in Vlaanderen gecombineerd met de VAS’ers! Zoals je reeds zei Sandro: Wervik, TBR, Semois, Famenne, Claudy Desoil, Braine!?, Kasterlee, dergelijke rally’s! Geen WRC’s en geen S2000! Laat de EVO’s en subs en kit cars en Porsche’s en andere maar rijden! En punten zoals in FR, met coëfficiënt!
Frank B. gezegd:
Hoi,
Afschaffen is niet echt een goed idee maar wel een grondig wijziging.
Ik zou iedereen toelaten zonder vooraf verplichte inschrijving maar wel de type wagens sterk beperken. Mijn voorstel; alle wagens tot max 1600cc en alleen 2 WD (Gr N, A of M), turbo mag maar dan wel rekening houden met de Coeff van 1,7%! Punten moeten gegeven worden zowel voor algemene uitslag als in de klassen voor de kleinere de mogelijk geven bovenaan in de kampioenschap te staan.
Ik zou nog verder gaan met de wedstrijd Km te verminderen, half van inschrijvingen t.o.v de nationale maar ook half van de wedstrijd Km t.o.v de nationale maar wel beperken, voor de Criteriumers, op één wedstrijd dag, voor de nationale wedstrijden met twee dagen liefst op de laatste dag voor de opgave, van de Nationale, op te vullen.
Iets anders wat ik zou invoeren is, voor de kosten te beperken voor iedereen die mee rijd in de Criteruim, is verplichten met straatbanden te rijden. Ik weet dat veel zullen doodschieten met de excuus van veiligheid enzo maar ik ben van oordeel dat iedereen moet leren rijden met de middelen (wagen, budget, enz) leren rijden. Indien iemand denk dat hij meer kan moet hij een stapje hoger zetten!
Ik sta, uit te raad, open voor alles maar ik denk dat er een goedkope kampioenschap voor beginners op nationale niveau met bestaan.
Mvg,
Frank
tantje gezegd:
Allemaal vergeten waarom het criterium echt opgestart werd ?
Niet alleen om de kleine amateur over hetzelfde parkoers te laten rijden als de cracks !
Niet om jong talent te vinden ! Talent vind je in de cups enz…
Maar om de rallysport in Belgie te laten overleven, paar jaar geleden werden er wedstrijden gereden met nauwelijks 50 deelnemers aan de start. Alles werd veel te duur. Daarom werd het criterium opgestart om een vol deelnemerveld te krijgen aan de start van deze wedstrijden. Probleemstelling als je terug een kampioenschat opstart van 2° garnituur, een zogezegd nationaal kampioenschap zoals weleer, dat je weer met hetzelfde probleem zit als toen, neem EBR dit weekend, neem de nederlanders weg en het criterium veel zal er niet veel overblijven van deelnemers, Bocholt van het zelfde laken een broek.
Kurt Goedhaels gezegd:
Het Criterium is inderdaad uit de grond gestampt om de gaten te vullen in de Gruyèrekaas die het Belgisch kampioenschap was. Voor enkele organisatoren was dit zelfs de enige kans om te overleven. We hebben dit in feite te danken aan de inzet van één RACB lid en bovenvermelde organisatoren. Ik denk zelfs dat er RACB bestuursleden zijn die niet weten dat het Criterium bestaat! Het verwondert mij dan ook dat het klassement al op de site stond.
Zoals ik al zei moet het voor overgrote deel van de piloten geen kampioenschap worden. Iemand met een klein budget uit Lo-Reninge zal weinig zin hebben om naar de EBR te trekken. En vice versa. Na drie jaar is dat al duidelijk. Als men toch een klassement wil maken, dat men de punten algemeen vermindert en voor de groep en de klasse een coëfficiënt met het aantal gestarte deelnemers maakt. Maar of dat piloten, die ook eens een rally willen winnen met hun duur kanon, van de Criteriumpaden zal weghouden is een andere vraag. Het zijn niet allemaal gentlemen zoals de betreurde Rocco die na winst in de Sprint van Boutersem met zijn Corolla WRC denk ik, zich niet in het wagenpark plaatste en zo de overwinning liet aan de echte winnaar.
tantje gezegd:
en als ik eens echt kritiek mag geven sandro : heel mooi artikel die je geschreven hebt, maar de foto’s ???
Geen enkel foto getrokken dit jaar van Berleur ?
Denk dat die beter zou passen dan de zoveelste foto van de focus uit het nationale kampioenschap !
copain dit niet verkeerd opnemen hé.. opbouwende kritiek !
samyn christophe gezegd:
ni alleen de foto’s zijn zo he tantje en ik spreek nu int algemeen en val noch sete,noch sandro aan!! hoeveel keer zie je ni een wrc of dikke evo in beeld die geene millimeter schuin gaat??!! waarvan ik zeker geenen stijven van krijg, terwijl er mannen met een klein kot rijden tot dat hun kl**** gelijk hangen,en waarvan er niks in beeld word gebracht daar krijg ik het schijt van!! nu ja we zijn off-topic bezig,maar dit moet nog van mijn hart…hoeveel prétzakken rijden er ni rond die in de ”picture” staan,maar steek ze in een kraam waarin ze erop moeten trappen om tijden mee te zetten,ze zullen geene meter mee kunnen maar dat is nu de rallysport…veel chi-chi en heeeeeeeel veel bla bla,da moe je kunnen tegenwoordig anders ben je lik ik ne prot nul die geen centen vind als je je gewoon gedraagt!!
sandrod gezegd:
Ik heb wel foto’s van Berleur maar ik gebruik liever foto’s die nieuw zijn. Kwestie van de nieuwswaarde hier wat hoog te houden. Ik begrijp de comment maar er zijn zeker redenen waarom ik geen foto gebruik van pakweg zes maanden oud. (met deze blog probeer ik ook mijn foto’s wat in de kijker te zetten, en te tonen dat ik aanwezig was op de rally’s)
En ik denk dat bij de pics van de VAS en de ASAF, en zelfs de nationale hier en daar wel kleine koten passeren. En dat geldt zeker voor mijn facebookfoto’s van de provinciale wedstrijden. Een stevige coupure of ne goeden scheven komt in mijn selectie, ongeacht de wagen.
sandrod gezegd:
Bij deze is dat ook rechtgezet! 🙂
Begie gezegd:
Beste,
Het doet me echt een plezier dat er iemand is die niet alleen afbreekt, maar ook veranderingen voorstelt. Enkel zo kunnen we iets positief eruit halen.
Ik heb echter ook een paar zaken die ik naar voor wil brengen:
– Ik vrees dat u cv bij de RACB niets zal uithalen. Het criterium is gedragen door de 4 organisatoren, en de RACB heeft nooit echt interesse getoond voor dit kampioenschap (op een uitzondering na, maar deze persoon is spijtig genoeg niet meer in dienst van de RACB). Als u echter wil meewerken met een organisatie, laat het mij weten. Wij zoeken altijd mensen die zich willen inzetten, al is dit volledig vrijblijvend. Rally orgaiseren is een hobby waar echter heel veel tijd ingestoken wordt. De meeste mensen kunnen zich niet voorstellen wat er allemaal bij komt kijken!
– De prijs voor de kampioen (3 gratis starts nationaal) is er gekomen door de organisatoren en wordt ook volledig door hun gesponsord. Trouwens ook de 2e krijgt 2 gratis starts, en de 3e 1 gratis start. DIt was het eerste jaar dat dit gebeurde en er is inderdaad niet echt veel reclame rond gemaakt, maar naar alle waarschijnlijkheid gaat dit volgend jaar worden verdergezet.
– Inschrijven voor een kampioenschap is iets wat op verschillende niveaus wordt voorgesteld. Ik kan mij echter niet van de indruk ontdoen, dat men in het begin van een sezoen helemaal niet weet of men het volledig kampioenschap gaat rijden. Neem zelfs als voorbeeld Tsjoen. Hij had bij het begin van het sezoen niet het plan opgevat om het BK te rijden, maar achteraf maar goed dat hij het dan toch gedaan heeft. En wat met de kostprijs, nog maar eens iets wat extra moet betaald worden?
– Kampioenschap uitbreiden met ASAF en VAS proeven, is volgens mij iets wat de RACB niet gaat toestaan. Een apart kampioenschap opzetten zou een oplossing kunnen bieden, maar ook daar is er het probleem dat er geen nevenwedstridjen mogen ingericht worden op de RACB wedstrijden. Daardoor gaan een aantal wedstrijden zoals hier terech opgemerkt, in de problemen geraken.
IK dank u echter voor de sympathie die u voelt voor de mensen achter het criterium. Dat en de commentaren van de deelnemers geeft ons de indruk dat we er zeker moeten mee verder doen.
En zoals altijd alle suggesties zijn welkom.
Rgds
Wastegate gezegd:
Losse flodders over Rally in Vlaanderen en bij uitbreiding in België!!!
Die tak van de autosport is klinisch dood, alleen weten we nog niet wie en wanneer de stekker er uit wordt getrokken. Er zijn te veel ego’s, te veel verkeerde inspanningen, te veel ongehoorzaamheid, te veel ongelijkheid…
Welk respect/lof/eerbetoon moet je opbrengen voor de piloot van een Focus WRC, winkelwaarde 500.000 euro, die hier in België deelneemt en toch wel wint zeker 🙂
In de golfsport bestaat het systeem van een handicap, en die evolueert mee met de verworven skills. Dat zorgt er voor dat een Tiger Woods zou kunnen spelen tegen Jan met de Pet in de Palingbeek en dat die Jan ook echt kans maakt om te winnen.
Nog een steentje in de vijver: Organisatoren klagen steen en been dat er zo vaak en zo hard op voorhand wordt verkend, dat de klachten op hun nek komen en dat ze daarom moeilijkheden hebben om het volgende jaar nog in te richten.
Sandropov, een vooruitblik naar 2011 is hier binnenkort nodig, de glazen bol bovenhalen, waar vinden Melissa, Patrick, Mathias 1 en 2, Vincent, Pol, … budget? Zal Pieter dan nog es tonen dat zijn familie het kapitaal bezit om in België te winnen? Zijn er nog echte en correcte historic wagens die aan de top de andere kunnen naar huis rijden, …
Ik kijk alvast uit naar de voorspellingen.
PS:
Deze blog is een verademing tussen de rallylovers en flying finishes…
Artikelen met weinig tot geen schrijffouten, een kritische “dwarse” kijk die nog harder mag, geen sponsors en dus ook geen woorden van de broodheren… Thumbs up!
Pingback: Markus Meyer laat staaltje diplomatie BFO Award toe « Sandropov