Tags

, , , ,

actua

Juho Hänninen werd afgelopen weekend in stilte de nieuwe IRC-kampioen. Omdat zijn werkgever Skoda heeft besloten om niet deel te nemen aan de twee resterende manches kan Hänninens teamgenoot en de enige overgebleven rivaal Jan Kopecky de Fin niet meer bijbenen. De snelle gravelvreter heeft de titel echter niet gestolen.

Deze mevrouw heeft een handtekening van de IRC-kampioen van 2010 te pakken.

De cijfers spreken voor zich. Juho Hänninen won twee IRC-manches, kwam in slechts één rally niet aan de finish en reed in de overige wedstrijden steevast op het podium. Twee keer eerste, vier keer tweede en drie keer derde. Met zo’n cijfers word je kampioen en verdien je die titel ook.

Hänninen imponeerde van bij het begin van het seizoen. In de rally van Monte Carlo, de eerste wedstrijd op de kalender, moest hij enkel zijn landgenoot en WK-vedette Mikko Hirvonen laten voorgaan. De overwinning van Hirvonen was een exploot maar de tweede plaats van Hänninen mocht ook gezien worden. De Fin bleef koel in verraderlijke omstandigheden en legde daar al de basis van zijn titel, want Nicolas Vouilloz en Stéphane Sarrazin, respectievelijk derde en vierde in de eindstand namen belangrijke punten af van zijn teamgenoten Jan Kopecky en Guy Wilks. De kampioen van 2009, Kris Meeke, pakte zelfs geen enkel punt.

Meeke maakte zijn fout meteen goed door in Brazilië te gaan winnen. Guy Wilks werd er tweede en leek toen goed op weg om de grootste belager te worden van Hänninen, maar de Fin toonde in de volgende manche, in Argentinië, dat hij klaar was om de strijd op te nemen. Meer zelfs, de Fin verbaasde vriend en vijand door ook mee te spelen op het droge Spaanse asfalt in de vierde manche van het IRC-kampioenschap. Enkel vice-asfaltkoning van 2010, Jan Kopecky, eindigde voor Hänninen. Inmiddels leek Meeke al uitgeteld voor de titel, want het was toen al duidelijk dat de klauwen van de Peugeot 207 afgebot waren.

Hänninen stond in iedere rally, behalve in Ieper, op het podium.

Die andere titelpretendent schakelde zichzelf uit in de volgende manche, de rally van Sardinië. Guy Wilks crashte zwaar en kreeg in de nadagen van zijn tuimelbeurt te horen dat het seizoen er nagenoeg op zat. Hänninen profiteerde optimaal door zijn tweede rally van het seizoen te winnen, en met een ruime marge enkele asfaltmanches kon aansnijden.

En toen kwam Freddy Loix op de proppen. Achteraf gezien heeft Hänninen zijn titel voor een groot deel te danken aan de Belg. In de volgende manche, Loix’ thuisrally, snoepte Fast Freddy punten af van Kopecky en dwong hij Kris Meeke in de fout, byebye titelkansen. In Madeira herhaalde Loix dat kunstje nog een keer en in Tsjechië zette Jan Kopecky zichzelf schaakmat. Drie keer raden wie toen won (raden is natuurlijk niet nodig want we weten allemaal hoe het afliep in Zlin)? Onderweg won Bruno Magalhaes zijn thuisrally op een puike manier. Hopelijk zien we de Portugees volgend jaar terug.

Hoewel Jan Kopecky bleef aandringen werd het pleit vorig weekend toch beslecht. In Sanremo, daar waar de Italianen heersen, kon de Tsjech geen vuist maken tegen de thuisrijders. Geen schande, want ook asfaltkoning Loix beet zijn tanden stuk op de Etrusken en hun speeltjes (Abarth kwam voor het eerst dit seizoen nog eens echt competitief aan de start). Vreemd genoeg was het de kampioen zelf die het Paolo Andreucci moeilijk wist te maken. Koning gravel kwam slecht 4,4 seconden te kort om zijn derde zege van het seizoen te grijpen. Ook hier snoepte Loix weer een puntje af van Kopecky waardoor de Tsjech op 20 punten kwam te staan van de Fin, precies het aantal resterende punten… Maar Skoda heeft de stekker uit de strijd getrokken en heeft Hänninen dus oververdiend beladen met alle lof die hij verdient. Straf, en geheel niet chauvinistisch!

Zien we Skoda en Hänninen volgend jaar terug in het IRC?

Wat de toekomst brengt voor het IRC weet niemand. Welke merken zullen aanwezig zijn? Blijft Skoda, blijft Peugeot en komt Abarth terug? En met welke piloten? Gaat Meeke echt naar het WK met de Mini? Zal Hänninen ook zijn zinnen niet zetten op een zitje in het WRC? En heeft de S-WRC het IRC nu al monddood gemaakt? Niemand die het kan zeggen. Eén ding staat wel vast. De Monte Carlo bijt volgend jaar opnieuw de spits af, en de legendarische rally wil er een echte jubileumeditie van maken,…Benieuwd wat het zal worden!!!