Tags

, , , , , ,

blog

Pieter Tsjoen werd zaterdag voor de zesde keer kampioen van België door voor de zesde keer de Omloop van Vlaanderen te winnen, en daarmee is het belangrijkste gezegd. De hertekening van de maïsklassieker heeft niet meteen voor een ommezwaai gezorgd, integendeel.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Met het nodige tromgeroffel kondigde de Koninklijke Automobielclub Midden-Vlaanderen eerder dit jaar aan dat de zondagetappes zouden worden geschrapt voor de editie 2010. Minder belastend voor de buurtbewoners, goed voor de teams die op zondag rustig naar huis konden, goed voor het publiek en goed voor de deelnemers die een compacter, attractiever programma zouden kunnen afwerken zonder te veel te moeten inboeten aan wedstrijdkilometers. Meer zelfs, ook ‘de zoning’ werd geschrapt, allemaal voor de participanten die een beetje waren uitgedraaid op de saaie proef.

Echter, in de nadagen van het nieuws kwamen nog andere redenen waarom de Omloop werd omgevormd tot een soort Omloop Short. Niet genoeg baanposten, niet genoeg medewerkers, niet genoeg van alles… Misschien betaalt de Omloop de prijs van het uitgebreide engagement voor de Shortrally van Staden en de TBR, twee VAS-manches die indezelfde regio worden uitgevochten rond hetzelfde momentum, augustus – september.

Des te frapanter was het om te zien dat er vorig weekend langs de rallywegen weinig baanposten, noch veiligheisdstewards te zien waren. Kunnen we dit de organisatie verwijten? Vast niet, maar we stellen vast. Op ontzettend weinig plekken werden de toegangstickets gecontroleerd waardoor de supporters zich afvroegen waarom ze vijfentwintig euro hadden neergeteld. Meer zelfs, het publiek kon zich vrij bewegen over de proeven zonder al te veel controle (wat daarbij opvalt is de gegroeide verantwoordelijkheid van de fans die de tien-meter-zone als een soort automatisme respecteren).

Even twee anekdotes om te tonen wat het allemaal nog opvallender maakte. Tijdens de eerste doortocht op KP Rumbeke/Ledegem zagen we tien minuten voor de start nog mensen lintjes hangen en verbodsbordjes zetten. Opmerkelijk. En toen Kurt Braeckevelt zijn BMW tegen een paal plantte, hoorden we enkel Franse stemmen op de kleine radiozender. Dus de baanposten die er waren, werden dan nog eens gerecruteerd over de taalgrens. Het doet de vraag rijzen of dit de communicatie bevordert tussen de baanposten, de veiligheid en de hulpdiensten (die mijns inziens niet al te snel bij de BMW aankwamen). En dan zullen we maar zwijgen over de toeristenbus die plots op KP Passendale verscheen, zijn weg banend richting Tyne Cot?

Ook het publiek liet het wat afweten. Behalve op publiekspunten was er niet veel volk te bemerken rond de proeven. Het was zelfs uitermate kalm in en rond Roeselare en dan heb ik het nog niet gehad over de kille sfeer in de Hallen. Toen Tsjoen bij zijn team als kampioen binnenreed stond er amper een handjevol nieuwsgierigen te loeren, en stond ik daar als één van de amper twee aanwezige fotografen. Niet veel beter was het in de Hallen, nabij het podium. Tien minuten voor de troonsbestijging stond het niet eens rijendik. Tsjoen werd er niet onthaald als een Merckxiaanse held, eerder als een kille alleenheerser. Loix daarentegen kreeg het volk wel aan het klappen maar eigenlijk zorgde zijn co, de baas van BFO daar voor,…vreemd.

Blijkbaar konden ook de deelnemers zich niet vinden in de Omloop Short, want heel wat deelnemers gaven verstek. Kunnen we dit de organisatie verwijten? Vast niet, maar we stellen enkel vast. Zelfs de Citroën Trophy was maar een schim van wat we eerder dit jaar zagen. De Omloop heeft de pijnpunten van het Belgisch kampioenschap bloot gelegd. Laat Snijers en Van Eldik wegvallen en je hebt geen kampioenschap meer, laat dan nog eens Verschueren, Viaene en Romain wegvallen en ook de Groep N wordt een dode klasse en laat dan nog eens een attractieve Trophy maar een schim van zichzelf zijn en je hebt amper nog een rally. Al zullen historicliefhebbers mij nu wel afschieten (het was ongemeen spannend bij de histo’s waar de overwinning in extremis naar Gunter Monnens ging)!

Tsjoen heeft het dan nog eens uitermate saai gemaakt, maar kunnen we dat de organisatie of Tsjoen verwijten? Vast niet, maar we stellen vast. Misschien moet onze hoofdinstantie, de RACB, maar eens werken maken van een nieuwe formule. Does s2000 ring any bell? Goedkoper en spannender. Ik ben alvast bereid om in te boeten aan een beetje spektakel. Overigens, die FIRC (Flanders International Rally Challenge) is wel leuk, maar kon amper dezelfde meerwaarde bieden als in de ORC, Wervik en Staden m.a.w. John Morgan en Andy Rowe (kort door de bocht).

Over formule’s gesproken… In de uren nadat het kampioenenfeest losbrak, werd er gerekend en geteld bij de Ford Fiesta R2 Trophy, zoekend of ook hier een kampioenenfeestje kon worden gebouwd. Nog niet, zo bleek. Cédric de Cecco moet nog aan de bak in de Condroz. Zijn naaste en enige belager heet Kevin Demaerschalk, een piepkuiken dat barst van het talent en zeker de revelatie van 2010 is.

Rivaliteit tussen Demaerschalk en de Cecco, ook buiten de wedstrijd?

De mogelijkheid bestaat dat de Cecco en Demaerschalk op een ex aequo eindigen, en weet je wat dan van tel is? Nee, niet het aantal overwinningen, maar wel het aantal scratches. Dan moet er wel gereden worden de laatste proef van de laatste rally. (Stel u eens voor dat Snijers wel aan de start stond dit weekend en het seizoen uitrijdt, en dat Tsjoen er sowieso de brui aan gaf dit jaar? Ex aequo in de maak en met twee rally’s meer…? Ik wil maar zeggen). Overigens, de spanning viel te snijden in het Fiesta kamp. Ghislain de Mevius had geen zin in de uitreiking en bedankte vriendelijk, te ontgoocheld klonk het terwijl Ghislain eerder op de middag toch al goed wist te relativeren. Om dan nog maar te zwijgen van de relatie tussen de twee overgebleven titelpretendenten. De Cecco gunde Demaerschalk geen halve blik en had amper een zucht van een complimentje over voor zijn jonge uitdager. Demaerschalk zelf leek niet echt meer te geloven in zijn titelkansen, gedemotiveerd door de snelle Waal, zo leek het wel. Zuur handjesschudden…

Achja, de Omloop. De zwakste leerling van de klas in 2010, ondanks de kleine herbronning na hun vijftigste verjaardag. Uitkijken naar de East Belgian Rally, met of zonder de kampioen, en verlangen naar de Condroz, met of zonder kampioen.

Overigens, nog ietsje over dat wereldvreemde kampioenschap dat in Japan circus hield (goodwill kwekende voor Toyota???). Seb Ogier won er de rally en houdt zo Sebastien Loeb van een vroege titel, meer zelfs, een snelle rekening leert ons dat als Ogier de volgende rally wint ook daar Loeb van een feestje weghoudt. Een miscalculatie van E.T., goodwill van Citroën voor zijn nieuwe godenkind, bluf van kleine Seb,…vreemd althans. In ieder geval, Citroën speelt er mee, hautain. De restjes zijn voor Ford.