Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Blog

U zult vast en zeker al tientallen rallyverslagen hebben gelezen op verscheidene nieuwssites, dus waarom zou ik herhalen wat anderen sneller en misschien wel beter doen. Freddy Loix won verdiend, Kris Meeke kust zijn titelaspiraties vaarwel en Jan Kopecky is zinnens om het IRC te herschapen in een broederstrijd. Maar dat wist u al. Daarom ga ik mijn aftelprono nog eens af. Ik krijg ook gegevens van hoe een mens op deze blog terecht komt en daar zitten soms een aantal opmerkelijke termen bij, zoals Proton Ieper uitslag. Daarom zal ik ook even dieper ingaan op jullie zoekstrategieën.

Het liedje van de Protons was snel uitgezongen.

#10 Atkinson: Dat de Protons het moeilijk gingen hebben, wisten we eigenlijk al. Maar dat op vrijdagavond de stand van het Aziatische merk geheel in het donker bleef is opmerkelijk. Drie DNF’s, Did Not Finish, op het conto. Een belabberd resultaat, zonder meer. Zeker omdat het drie keer om mechanische pech ging. Atkinson toonde zich wel het snelste van het trio met noteringen rond de vijftiende plaats. Een top tien-notering zat er dus zeker in.

Sarrazin liet zich verrassen als een kleuter.

#9 Sarrazin: het verhaal van Sarrazin duurde ongeveer een viertal kilometer. Hij maakte een typisch foutje. Te laat remmen, bocht niet perfect aansnijden, in het grind terecht komen en dan kennis maken met een onzacht immobiel voorwerp, zijnde een paal. We hadden de Fransman iets koelbloediger ingeschat

Snijers reed een weinig gefortuneerde rally.

#8 Snijers: De Lange was op weg naar een mooie zesde plaats tot zijn motor het begaf of vier kilometer van het einde. Heuvelland is en blijft een taaie brok voor piloot en mechaniek. Snijers had die zesde plaats wel te danken aan een resem opgaves, want verbluffen deed Snijers niet. Snijers ging steeds vroeg op de rem en bij het accelereren kwam de Barrosso-Peugeot duidelijk te kort. NCRS / GEKO wist amper twee wagens aan de finish te brengen. Tijd om de hand eens in eigen boezem te durven steken.

#7 Tsjoen: Tsjoens avontuur eindigde met een harde, zeldzame klapper. Tot dan posteerde hij zich steeds rond de vijfde stek, wat uitermate sterk was voor de leider in het Belgische kampioenschap. De crash kan u hier bekijken. 

#6 Hänninen: Ook het avontuur voor de sympathieke Fin en IRC-leider eindigde in één van de Ieperse loopgraven. Hij was ontzettend snel onderweg en leek zich te kunnen plaatsen net achter de grote drie. Ook zijn crash, een nogal lompe schuiver kan u hier zien.

Neuville is de aflossing van wacht.

#5 Neuville: De talentvolle jonge snaak deed de kritiek verstommen met een schitterende podiumplaats. Neuville was consistent, doch aggressief, doch met marge. Ja, hij profiteerde opnieuw van enkele uitvallers, maar zijn tijden zaten tussen de grote tenoren, met dat verschil dat Neuville de kunst van op de baan te blijven in Ieper iets beter beheerste. De aflossing van de wacht lijkt in de maak. ‘Maintenant c’est parti’, klonk het bij Peugeot.

Casier reed een verdienstelijke wedstrijd.

#4 Casier: Bernd Casier werd vierde. Op vrijdag liep het stroef maar het ging van langs om beter voor de West-Vlaming. Casier kreeg de Skoda Evo 1 snel onder de knie en verbeterde stelselmatig zijn tijden. Neuville was iets te snel, maar de prestatie van Casier is puik.

De Tsjech Kopecky deed de beste zaak in het IRC-kampioenschap.

#3 Kopecky: De Tsjech Jan Kopecky liet zich niet vangen aan het kat-en-muis-spel tussen Loix en Meeke. Hij loerde van op afstand en wachtte af. Toen Meeke crashte, was dat voor Kopecky het sein om de druk op Loix op te voeren. Hij eindigde schitterend tweede en deed een fantastische zaak in het IRC-kampioenschap dat nog steeds volledig Skoda-getint is.

#2 Meeke: Buigen of barsten, schreven we vorige week. Het werd barsten. Meeke reed een fantastische eerste dag. Hij reed zeer zeker over de limiet en zorgde (mijn excuses voor de persoonlijke insteek) voor het kickmoment van de rally toen hij op KP Hollebeke in zesde versnelling uit een coupure werd gegooid. Het was een voorbode van wat zou volgen.

Freddy Loix op één. Wie twijfelde daar aan?

#1 Loix: Tuurlijk Loix. Wie anders? Freddy Loix keek de kat uit de boom op de eerste special en zag dat Meeke op een verbeten manier de leiding nam. Maar Loix zette op Hollebeke 1 de zaken recht door vijf seconden sneller te draaien dan zijn grootste belager. Op zaterdag ging Meeke in de fout, maar dat was de verdienste van een ijskoele Loix. De man van Lummen weerstond later iedere aanval van Kopecky en demotiveerde op zijn eigen gekozen momenten de Tsjech door hem opnieuw enkele seconden aan te smeren, dat terwijl Kopecky probeerde te knabbelen aan zijn achterstand. Loix’ zijn zesde is wel een heel mooie!

Wie moest nog in mijn top tien? Blijkbaar hebben we de Ford Fiestas iets te licht ingeschat. Andreas Mikkelsen verraste vriend en vijand door bij zijn eerste deelname op een vijfde plaats te eindigen. De Polen Solowow en Oleksowicz noteerden respectievelijk een zevende en tiende plaats.

Ook de Peugeots toonden weer dat ze nog steeds perfomant en secuur zijn. Corrado Fontana eindigde na een rally vol lekke banden op negen, Betti schoof in laatste instantie nog de top acht binnen met een heerlijke aggressieve stijl en Bruno Magalhães legde het vuur aan de schenen van Patrick Snijers en mag naast Mikkelsen de revelatie van de rally genoemd worden. De Portugees eindigde knap zesde.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nog een woordje voor Kevin Abbring. De Nederlander troefde op vrijdag Mark Van Eldik, Didier Vanwijnsberghe en een resem Group N’s af met zijn kleine Clio R3. Hij eindigde net buiten de top-tien, op nummer elf. Weergaloos. En dat kan ook gezegd worden Hans Weijs Jr, die andere snelle Nederlander. Weijs was eerste C2R2 en reed als negentiende over het podium in Ieper. En even voor de volledigheid: Stéphande Lhonnay won in extremis de group N en Ghislain De Mevius, zoon van, won de Fiesta Trophy.

Stand IRC: 1. Hänninen 42, 2. Kopecky 36, 3. Wilks 25, 4. Magalhães 20, 5. Meeke 15, 6. Neuville 11, 7. Hirvonen en Loix 10

Briefly in English: Freddy Loix won his sixth title in Ypres. He pushed Kris Meeke till the IRC-champion of 2009 crashed out of the race. Kopecky tried to overtake Loix near the end but Loix had an answer to the attacks of czech driver.  Thierry Neuville came in on third position.

IRC-leader Hänninen crashed out of the race . He’s in good company because Pieter Tsjoen, Stéphane Sarrazin, Toshi Arai, Melissa Debackere, Burçu çetinkaya and many many more didn’t reach the finishline as well.