Tags

, , , ,

blog

We weten allemaal dat Ieper een slagveld kan zijn. Het is daarom des te moeilijker om een top-tien samen te stellen, zeker wanneer het op 25 en 26 juni bloedheet of kleddernat wordt. U hebt kennis gemaakt met de protagonisten. Rest mij enkel nog te vertellen wie deze editie van de GEKO Ypres Rally zal winnen. En route …

Sandropov plaatst Freddy Loix op nummer één.

Loix kan voluit voor zijn zesde zege gaan in Ieper.

Behoeft deze mens nog een portret? Loix is Mister Ieper. Hij kwam zelden naar Ieper zonder een hoofdrol op te eisen. Ieper is zijn alfa, waar het allemaal begon, en zijn omega. Hij zal er sterven, op het slagveld van Mesen, Langemark of Proven, bijtend in het stuur, op zoek naar zijn veertiende overwinning bij de historics, ergens in het jaar 2035.

Midden de jaren negentig, in 1996 om precies te zijn, kreeg de carrière van Loix en enorme boost toen hij met de steun van Marlboro een zitje kon bemachtigen bij Toyota. Bij zijn vuurdoop in Spa liep het nog fout, maar in Ieper was het zover: Loix’ eerste grote overwinning, en wat voor één, was binnen. Het was het begin van een hegemonie die vier jaar lang zou duren.

Loix kon eind de jaren negentig teren op zijn ervaring in het Wereldkampioenschap. Hij sloeg steeds toe op de lange proeven. Hij maakte er de tegenstand danig monddood dat ze gedemotiveerd afdropen. Vraag het maar aan Armin Schwarz. Freddy won de rally twee keer met de Celica GT-four, een keer met de Corolla en ook een keertje met de Mitsubishi Lancer. Een sterk staaltje, want de Lancer was geen asfaltbeest en was eerder het speeltje van Tommi Makkinen. Zelfs Phil Short werd er stil van. De Lummenaar was eventjes een hecht lid van Ralliart, maar eerlijk, hij was er een schaduw van zichzelf.

Na heel wat omwegen kreeg de man uit Lummen de kans om in 2008 met Peugeot het IRC-kampioenschap te betwisten. Dat kampioenschap deed ook Ieper aan en dus was dat het moment om zich nog eens te meten met de absolute wereldtop op zijn terrein. Het werd een rentree (rentree is veel gezegd want Freddy reed tussen 1999 en 2008 nog meermaals de rally) in grandeur. Hij kroonde zich tot Mister Ieper. Vijf overwinningen, een absoluut record. Loix gaf de buitenlanders lik op stuk, en toonde dat jaar wie werkelijk de snelste was in het IRC-kampioenschap door ook nog de Barum en de Valais te winnen.

In 2009 liet Loix zich in Dikkebus verrassen aan een hoeksteen en reed lek. Op dat moment vocht hij een verbeten duel uit met de Skoda van Jan Kopecky en zijn teamgenoot en debutant Kris Meeke.  Geen zesde voor Fast Freddy.

Loix werd in 2008 Mister Ieper. Hij is recordhouder met vijf overwinningen.

Hoewel de samenwerking met Peugeot stop werd gezet, is Loix er opnieuw bij dit jaar. En ditmaal aan het stuur van de Skoda s2000, misschien wel de snelste s2000 van het ganse pak. Loix kan ook rekenen op de allerlaatste evoluties want hij wordt in Ieper bijgestaan door het officiële Skoda-team. Meer zelfs, hij maakt er voor de gelegenheid integraal deel van uit.

Wie houdt deze man tegen? Meeke? Met een iets tragere Peugeot, in een seizoen waar het altijd net niet is? Kopecky of Hänninen? Weze eerlijk, met gelijke wapens moet Loix altijd sneller zijn. Freddy Loix dus, voor zijn zesde!