Tags

, , ,

blog

We weten allemaal dat Ieper een slagveld kan zijn. Het is daarom des te moeilijker om een top-tien samen te stellen, zeker wanneer het op 25 en 26 juni bloedheet of kleddernat wordt. Anyhow: Wie wil punten sprokkelen voor het IRC-kampioenschap zal moeten drummen, strijden en vooral, koelbloedig blijven. A la bataille…

Sandropov plaatst Stéphane Sarrazin op nummer negen.

Stéphane Sarrazin is een alleskunner. Hij is de Franse versie van onze Marc Duez. Hij startte zijn carrière als circuitpiloot, eerst in de leerschool van de karting en dan in de F3. Later krijgt Sarrazin de kans om de stap te zetten naar de Formule 1. Hij was onder meer testpiloot bij Toyota en het team van Alain Prost. Sarrazin reed ook één F1-race, bij Minardi als vervanger van Luca Badoer.

Maar Sarrazin breekt niet door en verruimt zijn horizon. Hij proeft van andere circuitdisciplines en in 2001 debuteert hij in de rallysport, waar hij meteen de groep N-klasse wint in de rallye du var. Sarrazin raakt verknocht aan de discipline en besluit in 2004 om het Franse kampioenschap te rijden met een Subaru WRC. Met succes, want de Fransman wordt meteen nationaal kampioen. ‘Een echte piloot met iedere wagen en in elke discipline uit de voeten kunnen’, beweert hij. Ook bij het officiële Subaru-team zijn ze onder de indruk van het adaptatievermogen van de ervaren Fransman. Ze bieden hem een zitje aan voor enkele rally’s in het wereldkampioenschap waar Sarrazin enkele mooie resultaten boekt.

Toch keert Sarrazin terug naar zijn eerste liefde. Momenteel is hij officieel piloot bij Peugeot, waarmee hij onder andere de Le Mans Series betwist. Doorheen de jaren toont hij zijn intrinsieke snelheid door enkele  pole position te pakken tijdens de 24 uren van Le Mans, de hoogmis van het endurancegebeuren. Zo klokte hij vorig weekend nog  de pole in Le Mans.

Hoewel Sarrazin een echt koersbeest is met tonnen ervaring in alle disciplines, zien we de Fransman niet strijden met de absolute IRC-top in de GEKO Ypres Rally. Hij is iets te beperkt in zijn kunnen om een echt topresultaat te ambiëren. Sarrazin mist rallyritme en hoewel hij de laatste jaren enkele IRC-manches betwistte met een Peugeot S2000, zal de Fransman het enorm lastig hebben met de gerodeerde kampioenschapspiloten en de Belgische specialisten.

Sarrazin dankt alvast de afwezige Hirvonen en Ogier, zodat hij zich in Sandropovs top-tien kan nestelen.